The journey of two teachers in collaborative actions for the inclusion of an autistic student in the foreign language class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3544

Keywords:

inclusion, autism spectrum disorder, collaborative action-research, foreign language

Abstract

This article is part of a collaborative action research for the inclusion of an autistic learner in English language classes in a Brazilian public language center. We describe and discuss the path that the main teacher and the researcher-teacher have taken to reach collaborative actions that promoted the inclusion of the student. The discussion is based on the theoretical bases of Schön's reflective paradigm (1983) and on studies on teacher collaboration (OLIVEIRA, 2008; DUTRA, 2014). The instruments used were interviews, participant observation, class recordings, field notes, documentary analysis, photographs and recordings of reflective meetings between the two teachers. As results, we observed the acquisition of knowledge about the autistic spectrum disorder and of strategies for adaptations and accommodations for inclusion, which had a positive impact on pedagogical actions. In this process of learning to collaborate, the two teachers had to reflect to find their necessary roles in the different stages of the research.

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Author Biographies

Vanessa Borges-Almeida, Universidade de Brasília (UnB), Distrito Federal, Brasília, Brasil

Vanessa Borges de Almeida é doutora em Estudos Lingüísticos pela UNESP São José do Rio Preto e professora associada da Universidade de Brasília, atuando nos cursos de graduação em Letras - Inglês e no Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada. É líder do "Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação de Professores de Línguas e Avaliação (GEPEPLA)" e também membro pesquisador do grupo "Ensino-aprendizagem de Línguas Estrangeiras: Crenças, Construtos e Competências (Enaple-CCC)". É editora-chefe da Revista Horizontes de Linguística Aplicada e membro do Conselho Deliberativo do Laboratório de Revisão e Editoração de Periódicos (Labore) do Instituto de Letras da UnB. Foi coordenadora do Curso de Licenciatura em Letras - Inglês no biênio 2018-2019. Seus principais interesses de pesquisa são avaliação orientada para a aprendizagem de línguas, formação de professores de línguas, letramento em avaliação, e ensino-aprendizagem de língua estrangeira por meio de tarefas e projetos.

Orcid: 

Lattes: https://lattes.cnpq.br/5832812171517906

Cristiane Resende, Universidade de Brasília (UnB), Distrito Federal, Brasília, Brasil

Mestre em Linguística Aplicada, especialista em Análise do Comportamento Aplicada ao Autismo e professora da SEEDF.

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Published

2024-04-05

How to Cite

Borges-Almeida, V., & Resende, C. . (2024). The journey of two teachers in collaborative actions for the inclusion of an autistic student in the foreign language class. Revista Do GEL, 20(2), 124–148. https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3544