Innovate, renovate, or transform? A critical and reflective look at english teaching in a brazilian public school amid covid-19 pandemic: a sociocultural and appraisal of emotions perspective

Autores

  • Selma Maria Abdalla Dias Barbosa Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Araguaiana, Tocantins, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6696-7845
  • Patrícia Fabiana Bedran Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1773-5807
  • Regina Sousa Maia Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Araguaiana, Tocantins, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8156-825X
  • Mery Carolina Andrades Marcano Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Araguaiana, Tocantins, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3526

Palavras-chave:

Teacher’s praxis. Emotions. Identities. English teaching. Applied linguistics

Resumo

This study aimed to conduct a critical-reflexive analysis of discourse within English Language Teaching through the lens of Emotion-based Assessment Processes, focusing on an English teacher’s understanding of the terms innovation, renewal, and transformation inherent in the teaching and learning process, during the pandemic context of COVID-19 in Brazil. The research instruments used consisted of two online questionnaires with open-ended questions. This study was conducted from a sociocultural perspective, exploring the interactions between emotions and cognition, as described by Vygotsky (2001, 2010), Damásio (2004), Scherer (2005), Johnson (2009), and Pavlenko (2013). We adopted a qualitative ethnographic methodology within the frameworks of Transdisciplinary and Interdisciplinary Applied Linguistics, wherein we emphasize the construction of knowledge within a decolonial episteme concerning hegemonic power, as well as valuing the voices of the Global South with their cultural, economic, and social diversities. The research unveiled how emotions influence a teacher’s decision-making process. Furthermore, it underscored the importance of teachers incorporating innovation, transformation, and renewal into their teaching practices. This adaptability is crucial for addressing challenges imposed by external factors such as the pandemic or internal factors like resource limitations, enabling teachers to anticipate solutions for future problems.

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Biografias Autor

Selma Maria Abdalla Dias Barbosa, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Araguaiana, Tocantins, Brasil

Possui graduação em letras: Português e Inglês pela Universidade Estadual do Tocantins (1990), Especialização em Língua e Literaturas de Língua Inglesa pela UNIANA-UEG (1998), mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino\aprendizagem de LE\L2 pela Universidade de Brasília-UnB (2007) e doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho-Unesp (2014). É membro do GT da ANPOLL Estudos Linguísticos na Amazônia Brasileira desde 2018. Atua na área de Linguística Aplicada, com ênfase em formação de professores de línguas Adicionais e Língua materna. Atualmente é professora Associada da Universidade Federal do Norte do Tocantins e docente do Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura PPGLIT-UFNT e Coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Letras PROFLETRAS-UFNT, Campus de Araguaína. 

Patrícia Fabiana Bedran, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

Possui licenciatura em Letras Português e Italiano pela UNESP, câmpus de São José do Rio Preto. Mestra (2008) e Doutora (2012) em Estudos Linguísticos, área de concentração Linguística Aplicada - Ensino e Aprendizagem de Línguas, pela mencionada universidade. Foi bolsista Fapesp e realizou período de bolsa de doutorado sanduíche na Università Ca'Foscari, em Veneza - Itália. É docente do departamento de Educação da UNESP, câmpus de São José do Rio Preto, onde atua na área de Linguística Aplicada - Ensino de Língua Materna e na orientação e supervisão dos Estágios Curriculares Supervisionados em Língua Materna do Curso de Licenciatura em Letras.

Regina Sousa Maia, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Araguaiana, Tocantins, Brasil

Possui Graduação em Letras pela Universidade Estadual do Tocantins (1997); Graduação em Programa Especial de Formação Pedagógica para Formadores de Educação Profissional pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2008); Especialização em Língua Inglesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e Mestrado em Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (2019). Atualmente é professora da Educação Básica no Colégio Estadual Adolfo Bezerra de Menezes em Araguaína/TO. Atuou também enquanto docente no ensino superior, no Centro Universitário UNITPAC e como professora substituta de Língua Inglesa na Universidade Federal do Tocantins. Doutoranda em Letras ensino de línguas e literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins.

 

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Publicado

2024-04-05

Como Citar

Barbosa, S. M. A. D., Bedran, P. F. ., Maia, R. S. ., & Marcano, M. C. A. (2024). Innovate, renovate, or transform? A critical and reflective look at english teaching in a brazilian public school amid covid-19 pandemic: a sociocultural and appraisal of emotions perspective. Revista Do GEL, 20(2), 99–123. https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3526

Edição

Secção

Artigos