Insights sobre a representação da nasalidade em francês e português a partir de dados de escrita

Authors

  • Claudia Regina Minossi Rombaldi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Pelotas - Visconde da Graça, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Ana Ruth Moresco Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1380-5751

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3541

Keywords:

Phonological Nasality. Vowels in Nasalization Context. Unconventional Spellings. Restructuring.

Abstract

Abstract: This paper explores connections between unconventional spellings and linguistic knowledge about the phonology of vowels followed by nasals in medial position by Brazilian and French. It starts with the hypothesis that the acquisition of an alphabetic writing system such as Brazilian Portuguese and Standard French can promote adjustments in the phonological representations of vowels in the context of nasalization. The corpora are composed of unconventional spellings of Brazilian and French monolingual children, and Brazilian adult learners of French as a Foreign Language. The analyzed data show that, in the initial period of contact with writing, Brazilian children tend to adjust the representation of /ṽ/ to /VN/, as a result of their advances in writing practices. French children, on the other hand, show signs of starting from /VN/ structures since their initial contact with the French writing system. Brazilian learners of French as a Foreign Language, on the other hand, begin their contact with the writing of the Foreign Language, representing nasality by /VN/, possibly because they went through the readjustment of /ṽ/ to /VN/, when the system was acquired. of writing the mother tongue.

Keywords: Phonological Nasality. Vowels in Nasalization Context. Unconventional Spellings. Restructuring.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURE, M. B. M. Os estudos linguísticos e a aquisição da escrita. In: II ENCONTRO SOBRE AQUISIÇÃO DA LINGUAGEM, 2., 1992, Porto Alegre. Anais… Porto Alegre: CEAAL/PUCRS, 1991. p. 5-49.

ABAURRE, M. B. The interplay between spontaneous writing and underslying linguistic representation. European Journal of Education. Dordrecht, v. 3, p. 415-430, 1988.

BISOL, L. Estudo sobre a nasalidade. In: ABAURRE. M. B.; RODRIGUES. A. C. S. Gramática do português falado. Campinas: Unicamp, 2002. p. 501-535.

CAMARA JR., J. M. Estrutura da Língua Portuguesa. 38. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

CARTON, F. Introduction à la Phonétique du Français. 1. ed. Paris: Dunond, 1997.

CATACH, N. L’ Orthographe Française. 3. ed. Poitiers: Nathan, 1995.

CORNAIRE, C.; RAYMOND, P. La prodution écrite. 1. ed. Paris: Clé International. 1998.

COSTA, J.; FREITAS, M. J. Sobre a representação das vogais nasais em português europeu: evidências dos dados da aquisição. In: MATZENAUER-HERNANDORENA, C. L. Aquisição de Língua Materna e de Língua Estrangeira: aspectos fonético-fonológicos. Pelotas: Alab/Educat, 2001. p. 87-107.

FARACO, C. A. Escrita e Alfabetização. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2001.

DELL. F. Les règles et les sons : introduction à la phonologie génerative. 1. ed. Paris: Hermann, 1973.

KATO, M.; MOREIRA. N.; TARALLO, F. Estudos em Alfabetização. São Paulo: Pontes, 1997.

MATEUS, M. H. M.; D’ANDRADE, E. The phonology of Portuguese. Oxford: University Press, 2000.

MATZENAUER-HERNANDORENA, C. L. Aquisição da fonologia do Português: estabelecimento de padrões com base em traços distintivos. 1990. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1990.

MEZZOMO, C. Aquisição da coda medial no português brasileiro: uma análise via Teoria de Princípios e Parâmetros. 2004. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.

MIRANDA, A. R. M. Um estudo sobre a natureza dos erros (orto)gráficos produzidos por crianças dos anos iniciais. Educação em Revista [online], v. 36, p. e221615, 2020.

MIRANDA, A. R. M. Aquisição da linguagem: escrita e fonologia. In: LAZZAROTO-VOLCÃO, C.; FREITAS, M. J. Estudos em Fonética e Fonologia – coletânea em homenagem a Carmen Matzenauer. Curitiba: CRV, 2018. p. 335-364.

MIRANDA, A. R. M. Aspectos da escrita espontânea e da sua relação com o conhecimento fonológico. In: LAMPRECHT, R. Aquisição da Linguagem: estudos recentes no Brasil. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011. p. 335-364.

MIRANDA. A. R. M. Os dados de aquisição oral e escrita e o estatuto das codas mediais do português. In: FERREIRA-GONÇALVES, G.; KESKE-SOARES, M.; DE-PAULA, M. R. B. Estudos em aquisição fonológica. Santa Maria: Pallotti, 2009. p. 111-130.

MIRANDA. A. R. M. A aquisição ortográfica das vogais do português–relações com a fonologia e a morfologia. Revista de Letras, p. 01-18, 2007.

MIRANDA, A. R. M. BATALE: Banco de Textos de Aquisição da Linguagem Escrita. Faculdade de Educação. Universidade Federal de Pelotas, 2001. Disponível em: http://sistemavestigios.org/.Acesso em: 08 nov. 2021.

PONTES, E. Estrutura do verbo no português coloquial. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1972.

POTHIER, B. Comment les enfants apprennent l’orthographe: Diagnostic et propositions pédagogiques. 3. ed. Paris: Éditions Retz/VUEF, 2004.

ROMBALDI, C. R. M. A grafia da nasalidade por alunos de FLE: uma discussão sobre a relação fonologia-ortografia. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.

ROMBALDI. C. R. M. A grafia de vogais em contexto de nasalização em Francês como Língua Estrangeira (FLE). In: MORESCO- MIRANDA, A. R.; CUNHA, A. P. N.; DONICHT, G. Estudos sobre aquisição da linguagem escrita. Pelotas: Ed. UFPel, 2017. p. 201-26.

SHANE, S. A. French phonology and morphology. 2. ed. Massachusetts: Copyright, 1970.

TRANEL, B. The sounds of french. New York: Cambridge University Press, 1987.

Published

2024-04-05

How to Cite

Rombaldi, C. R. M., & Ana Ruth Moresco. (2024). Insights sobre a representação da nasalidade em francês e português a partir de dados de escrita. Revista Do GEL, 20(2), 245–266. https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3541