For a discursive-linguistic approach to junction: analysis of linking mechanisms in narrative and argumentative discursive traditions

Para uma abordagem linguístico-discursiva da junção: análise dos mecanismos de junção nas tradições discursivas narrativa e argumentativa

Authors

  • Lúcia Regiane Lopes-Damasio Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Assis, São Paulo, Brasil
  • Mateus Dias Santana Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2611-1855

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v21i1.3699

Keywords:

Writing, Junction, Discursive Tradition

Abstract

This paper presents the results of a quantitative-qualitative analysis of linking mechanisms (LMs) in narrative and argumentative discursive traditions (DTs), focusing on the relation between subject and language based on (their) image of the written mode of enunciation. The study is based on the concept of constitutively heterogeneous writing (Corrêa, 1997), on the textual-dialogical view, grounded on the concept of DTs (Kabatek, 2006), and the functionalist model of junction (Raible, 2001). LMs are therefore considered to be traces of the subject’s circulation through writing, within a linguistic-discursive approach. The results of this approach show that parataxis prevails in both DTs, according to the meaning of addition, cause, later time and contrast. This takes place in junction spaces which indicate, with a higher frequency in these traditions, the subject’s circulation within the sphere of the genesis of writing, in junction traces marked with higher repeatability by juxtapositions and the use of the conjunction and, as gestures which point towards the context of enunciation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAPRISTANO, C. C. Um entre outros: a emergência da rasura na aquisição da escrita. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 13, n. 3, p. 667-694, set./dez. 2013.

CAPRISTANO, C. C.; SOUSA-MACHADO, T. H. Rasuras ligadas à segmentação de palavras na aquisição da escrita. Educação em revista, v. 32, p. 337-364, 2016.

CHACON, L. A relação fala/escrita em dados não-convencionais de escrita infantil. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. 01-17, 2021.

CHACON, L. Flutuação na segmentação de palavras: relações entre constituintes prosódicos e convenções ortográficas na escrita infantil. Filologia e linguística portuguesa, v. 15, p. 369-383, 2013.

CHACON, L.; VAZ, S.; PASCHOAL, L.; PEZZARINI, I. O. Classes fonológicas e ortografia infantil. Revista do Gelne, v. 18, p. 105-125, 2016.

CORRÊA, M. L. G. Bases teóricas para o ensino da escrita. Linguagem em (Dis)curso. Tubarão, v. 13, n. 3, p. 481-513, 2013.

CORRÊA, M. L. G. Arranjos referenciais de tempo em textos de pré-universitários: letramento e oralidade. Gragoatá, Rio de Janeiro, n. 25, p. 75-93, 2008.

CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. 1997. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

COSERIU, E. O homem e sua linguagem. Rio de Janeiro: Presença, 1982.

COSERIU, E. Sincronia, diacronia e história: o problema da mudança linguística. Rio de Janeiro: Presença, 1979.

FIEL, R.; TENANI, L. E. Prosodização de clíticos em Português Brasileiro: pistas a partir de hipossegmentações. Filologia e linguística portuguesa, v. 20, p. 27-45, 2018.

HALLIDAY, M. A. K. Above the clause: the clause complex. In: HALLIDAY, M. A. K. An introduction to Funcional Grammar. New York: Arnold, 1985.

KABATEK, J. Tradição discursiva e gênero. In: LOBO, T.; CARNEIRO, Z.; SOLEDADE, J.; ALMEIDA, A.; RIBEIRO, S. (org.). Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 579-588.

KABATEK, J. Introduccion. In: KABATEK, J. (ed.). Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico: nuevas perspectivas desde las Tradiciones Discursivas. Madrid: Iberoamericana, 2008.

KABATEK, J. Tradições discursivas e mudança linguística. In: LOBO, T. et al. (org.). Para a história do português brasileiro. Salvador: EDUFBA, 2006. Tomo II.

KABATEK, J. Tradiciones discursivas jurídicas y elaboración lingüística en la España medieval. Cahiers de linguistique et de civilisation hispaniques médiévales, n. 27, p. 249-261, 2004.

KOCH, P. Tradiciones discusivas y cambio lingüístico. In: KABATEK; J. (ed.). Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico. Madrid: Iberoamericana, 2008.

KORTMANN, B. Adverbial Subordination. Berlin-New York: Mouton de Gruyter, 1997.

LONGHIN-THOMAZI, S. R. Aquisição de tradições discursivas: marcas de uma escrita heterogeneamente constituída. Alfa, São Paulo, v. 55, n. 1, p. 225-248, 2011.

LOPES-DAMASIO, L. R. Junção e tradição discursiva na escrita infantil. (Con)textos linguísticos, v. 14, p. 136-156, 2020.

LOPES-DAMASIO, L. R. O movimento linguístico-discursivo na aquisição da escrita: uma abordagem dos mecanismos de junção aditivos na construção de sentidos no texto. Filologia e Linguística Portuguesa, Universidade de São Paulo, v. 21, n. 2, p. 147-170, 2019.

LOPES-DAMASIO, L. R. Para uma abordagem linguístico-discursiva da justaposição oracional: oral e escrito em praticas de letramento. Alfa, São Paulo, v. 60, n. 2, p. 287-317, 2016.

MARCUSCHI, L. A. Oralidade e escrita. Texto da Conferência pronunciada no I Colóquio Franco-Brasileiro sobre linguagem e educação. UFRN, 26-28 de junho, 1995.

RAIBLE, W. Linking clauses. In: HASPELMATH, M. et al. (ed.). Language typology and language universals. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. p. 590-617.

SONCIN, G. C. N.; TENANI, L. E. Evidence of the role of prosody in argumentative writing: Comma use in texts written by Brazilian students aged 11-14. Writing & Pedagogy, v. 9, p. 77-101, 2017.

SONCIN, G. C. N.; RODRIGUES, A. A interação sintaxe-prosódia em usos de vírgula em esquema duplo: apontamentos para o ensino de pontuação. Domínios de lingu@gem, v. 12, p. 1571-1606, 2018.

SOUSA-MACHADO, T. H.; CAPRISTANO, C. C.; JUNG, N. M. Letramento acadêmico: dimensões mostradas e escondidas em rasuras em contexto digital. Linguagem & Ensino, v. 22, p. 933-956, 2019.

TENANI, L. E. Estruturas morfossintática e prosódica dos enunciados: fatores para hipersegmentações. Domínios de lingu@gem, v. 11, p. 8, 2017.

Published

2024-09-26

How to Cite

Lopes-Damasio, L. R., & Santana, M. D. (2024). For a discursive-linguistic approach to junction: analysis of linking mechanisms in narrative and argumentative discursive traditions: Para uma abordagem linguístico-discursiva da junção: análise dos mecanismos de junção nas tradições discursivas narrativa e argumentativa. Revista Do GEL, 21(1), 170–196. https://doi.org/10.21165/gel.v21i1.3699