Oral communicative competence development in PFL: focusing on teletandem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v15i3.2412

Keywords:

Integrated Institutional Teletandem. PFL teaching. Oral Competence. Evaluation. and Assessment.

Abstract

Based on the Integrated Institutional Teletandem modality  in which interactions take place as part of the class curriculum (ARANHA; CAVALARI, 2014), this study seeks to answer the following questions: (a) To what extent does Integrated Institutional Teletandem practice influence oral competence development? and (b) How does this oral competence development manifest itself in the Teletandem interactor’s speech? For a semester, we attended Portuguese as a Foreign Language (PFL) classes while providing support through analyzing materials and accompanying Teletandem activities at a US university. Using qualitative methodology (ANDRÉ, 1984 and FLICK, 2004), oral communicative competence theories (CANALE; SWAIN, 1980) and, as a proficiency parameter, the descriptors from the Common European Framework of Reference for Languages (COUNCIL OF EUROPE, 2001), we developed a framework that demonstrates the building of oral proficiency in two practitioners of Teletandem as well as identifies other variables that may impact the development and evaluation/assessment of the proficiency in focus.

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Author Biographies

Rozana Aparecida Lopes Messias, UNiversidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São Paulo, Brasil

Possui doutorado em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências - Marília (2009), mestrado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003), pós Doutorado em Educação pela Georgetown University- Washington DC - EUA, junto ao Spanish and Portuguese Department (2017-2018 - FAPESP- processo 2017/02937-0). Atua como professora assistente-doutora de prática de ensino e estágio supervisionado de línguas estrangeiras na UNESP-Assis. Na FCL-UNESP/Assis exerce a função de vice-coordenadora do projeto Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores, atua na mediação e supervisão de práticas de Teletandem. Faz parte do Grupo de Pesquisa: Teletandem: Transculturalidade das interações online via webcam e Formação de Professores e Práticas de Ensino na Educação Básica e Superior, pertence ao quadro permanente do programa de pós-graduação PROFLETRAS-UNESP. Na FCT-UNESP/Presidente Prudente, faz parte do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE). Atua, principalmente, nos seguintes temas: Formação de professores de Línguas Estrangeiras e Materna; Teletandem e Formação de Professores; Tecnologia e Ensino de Línguas.

Michael J. Ferreira, Georgetown University

ASSOCIATE PROFESSOR;  DIRECTOR, PORTUGUESE LANGUAGE PROGRAM; CO-DIRECTOR, RIO DE JANEIRO SUMMER PROGRAM; 

Published

2018-12-31

How to Cite

Lopes Messias, R. A., & Ferreira, M. J. (2018). Oral communicative competence development in PFL: focusing on teletandem. Revista Do GEL, 15(3), 131–154. https://doi.org/10.21165/gel.v15i3.2412

Issue

Section

Edição Temática v. 15 n. 3 (2018)