Intercâmbio virtual em tempos pandêmicos: perspectivas de Teletandem autônomo

Authors

  • Victor César de Oliveira Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil
  • Ariadne Beatriz Ávila Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2726-2476
  • Maisa de Alcântara Zakir Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Assis, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1792-3026
  • Rozana Aparecida Lopes Messias Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Assis, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3590

Keywords:

Intercâmbio Virtual. Teletandem Autônomo. Pandemia.

Abstract

The practices enabled by the virtual exchange (O'DOWD, 2018) have provided fruitful contexts with regard to the teaching and learning of foreign languages. Within the scope of telecollaborative studies, we work specifically with Teletandem practices (TELLES, 2006, 2009, 2015), an online and bilingual interaction environment that promotes linguistic and cultural exchange between two people from different countries. The present paper, under a qualitative methodology (LÜDKE and ANDRÉ, 2013), focuses on the reports of Brazilian interactants about their experiences with online interactions and their effects in pandemic times, during the year 2020. The collected data showed another positive side of telecollaborative practices, since, in addition to maximizing the teaching/learning process, the interactants were able to promote intercultural exchanges and also to establish affective contact, even virtually, during social isolation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, S.; CAVALARI, S. M. S. A trajetória do projeto Teletandem Brasil: da modalidade institucional não-integrada à institucional integrada. The ESPecialist, v. 35,

n. 2, p. 183-201, 2014.

BELZ, J. A. Linguistic Perspectives on the Development of Intercultural Competence in Telecollaboration. Language Learning & Technology, v. 7, n. 2, p. 68-117, 2003.

BRAMMERTS, H. Tandem language learning via the internet and the International E-Mail Tandem Network. In: LITTLE, D.; BRAMMERTS, H. (ed.). A Guide to Language Learning in Tandem via the Internet. CLCS Occasional Paper, 46, 1996. p. 9-22.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Recomendação nº 027, de 22 de abril de 2020. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/recomendacoes-cns/1132-recomendacao-n-027-de-22-de-abril-de-2020. Acesso em: 23 ago. 2020.

CAMPOS, B. S.; KAMI, C. M. C.; SALOMÃO, A. C. B. A mediação no Teletandem durante a pandemia da COVID-19. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, ano 20, n. 1,

p. DT3, 2021.

FERDIG, R. E.; BAUMGARTNER, E.; HARTSHORNE, R.; KAPLAN-RAKOWSKI, R.; MOUZA, C. (ed.). Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Disponível em: https://www.learntechlib.org/p/216903. Acesso em: 20 fev. 2022.

FONTANA, F. F.; CORDENONSI, A. Z. TDIC como mediadora do processo de ensino aprendizagem da arquivologia. Ágora, Florianópolis, v. 25, n. 51, p. 101-131, jul./dez. 2015.

GARCIA, D. N. M. Ensino/Aprendizagem de línguas em teletandem: espaços para autonomia e reflexão. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 41, p. 481-494, maio/ago. 2012.

GARCIA, D. N. M. Telecolaboração e pandemia: viabilizando a interação em momento de distanciamento social. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 51, n. 3, p. 1055-1075, dez. 2022.

GEWEHR, D. Tecnologias digitais de informação e comunicação na escola e em ambientes não escolares. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Centro Universitário Univates, Lajeado, Rio Grande do Sul, 2016.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: Ed. EPU, 2013.

MARTINS, V.; ALMEIDA, J. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberes fazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Revista Docência e Cibercultura – Redoc, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 215-224, maio/ago. 2020.

MESSIAS, R. A. L.; TELLES, J. A. Teletandem como “terceiro espaço” no desenvolvimento de professores de línguas estrangeiras. ETD - Educação Temática Digital, Campinas,

v. 22, n. 3, p. 731-750, 2020.

MORETTI, G. Interculturalidade e estratégias de negociação de sentido em interações de Teletandem. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2020.

O’DOWD, R.; BEAVEN, A. Examining the Impact of Virtual Exchange: an Exploration of Where Virtual Exchange belongs in institutional strategy. Forum: Discussing international education, Amsterdam, p. 14-16, 2019.

O’DOWD, R. From telecollaboration to virtual exchange: state-of-the-art and the role of UNICollaboration in moving forward. Journal of Virtual Exchange, v. 1, p. 1-23, 2018.

OLIVEIRA, V. C. Encontros transculturais e histórias na terceira idade: uma experiência em Teletandem. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Presidente Prudente, 2022.

SALOMÃO, A. C. Foreign Language Communication in Virtual Exchanges: Reflections and Implications for Applied Linguistics. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT), v. 12, n. 3, p. 1-14, 2022.

SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Lisboa: Edições Almedina, 2020.

SCHAEFER, R.; HEEMANN, C. Promovendo o entendimento intercultural através da implementação da telecolaboração. CIET:EnPED, maio/2018.

TELLES, J. A. Projeto Teletandem Brasil: Línguas Estrangeiras para Todos – Ensinando e aprendendo línguas estrangeiras in-tandem via MSN Messenger. Faculdade de Ciências e Letras de Assis, UNESP, 2006.

TELLES, J. A. Teletandem and performativity. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, [s.l.], v. 15, n. 1, p. 1-30, mar. 2015.

TELLES, J. A.; VASSALLO, M. L. Foreign language learning in-tandem: Teletandem as an alternative proposal in CALLT. The ESPecialist, v. 27, n. 2, p. 189-212, 2006.

VASSALLO, M. L.; TELLES, J. A. Teletandem: uma proposta alternativa no ensino/aprendizagem assistidos por computadores. In: TELLES, J. A. (org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas: Pontes Editores, 2009. p. 21-42.

ZAKIR, M. A. Cultura e(m) telecolaboração: uma análise de parcerias de teletandem institucional. 2015. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2015.

Published

2024-07-15

How to Cite

Oliveira, V. C. de, Ávila, A. B., Zakir, M. de A. ., & Messias, R. A. L. (2024). Intercâmbio virtual em tempos pandêmicos: perspectivas de Teletandem autônomo. Revista Do GEL, 20(3), 237–254. https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3590

Issue

Section

Edição Temática