About lexicon and dictionary in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3575

Keywords:

Lexicografia crítica. Espaço de enunciação. Autoria. Subjetividade. Sociedade. Ensino.

Abstract

This article discusses the potential formative role of dictionary projects carried out in the classroom during the Covid-19 pandemic, inscribed in what the author calls “critical lexicography”. The discussion is guided by a conception of language affiliated with historical materialism, in which the inseparability between language, subjectivity and society is assumed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENVENISTE, E. (1958) Da subjetividade na linguagem. In: BENVENISTE, E. (1966) Problemas de linguística geral I. 3. ed. Campinas: Pontes/Editora da UNICAMP, 1991.

p. 284-293.

ELIAS DE OLIVEIRA, S. A língua afiada da Aurélia. Revista Ecos, v. 32, ano 19, n. 1, p. 211-226, 2022.

ELIAS DE OLIVEIRA, S. Sobre o funcionamento do político na linguagem. Línguas e Instrumentos Linguísticos, n. 34, p. 41-53, jul./dez. 2014.

ELIAS DE OLIVEIRA, S. O Dicionário inFormal e a relação do falante com a língua. Revista da ANPOLL, n. 37, p. 262-272, 2014a.

GUIMARÃES, E. Semântica do acontecimento. Campinas: Pontes, 2002.

NARANJO, J. Casa das estrelas: o universo contado pelas crianças. Tradução Carla Branco. Rio de Janeiro: Foz, 2013.

ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. São Paulo: Vozes, 1996.

ORLANDI, E. P. As formas do silêncio no movimento dos sentidos. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995 [1992].

ORLANDI, E. P. Para quem é o discurso pedagógico? In: ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4. ed. Campinas: Pontes, 2001 [1986].

PAVEAU, M.-A. Não linguistas fazem linguística? Uma abordagem antieliminativa das ideias populares. Policromias, ano III, p. 21-45, dez. 2018.

PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1995 [1975].

PEDROSA, C.; KLINGER, D.; WOLFF, J.; CÁMARA, M. (org.). Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

SAUSSURE, F. de. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 1995 [1916].

VIP, A.; LIBI, F. Aurélia, a dicionária da língua afiada. São Paulo: Editora da Bispa, 2006.

Published

2024-07-15

How to Cite

Elias de Oliveira, S. (2024). About lexicon and dictionary in the classroom. Revista Do GEL, 20(3), 103–119. https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3575

Issue

Section

Edição Temática