Relationship between the multimodal linguistic matrix and joint attention of child with Down syndrome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v15i1.1835

Keywords:

Language development, Down syndrome, Multimodal linguistic matrix, Joint attention.

Abstract

The Down syndrome is a genetic condition resulting from the extra presence of a chromosome 21, which can lead to various health problems such as heart disease and delay in language development. Children with the syndrome have more deficits in expressive language, while comprehension and gestural communication is more developed. Thus, this study aimed to analyze the relationship between language productions and joint attention of a child with Down syndrome in speech-language therapy process. We have worked with a hypothesis that linguistic productions and joint attention develop mutually. For this, the speech-language therapy of a boy with Down syndrome who was 16 months old at the beginning of the collection of the data and had a congenital heart defect was filmed weekly, for a year. Subsequently, the videos were analyzed in the ELAN program in order to quantitatively describe the vocal and gestural productions, and children's joint attention. It was found that the speech-language therapy favored the development of the child's language with Down syndrome, especially the vocal productions (p=0.04), and that there was a mutual growth between gestural production (p=0.001) and joint attention of the child. Thus, with the delay in the development of verbal language, the gestural productions of the child with DS favored its inclusion in joint attention scenes.

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Author Biographies

Ivonaldo Leidson Barbosa Lima, Universidade Federal da Paraíba / Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística

Graduado em Fonoaudiologia. Especialista em Saúde Pública. Mestre e Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Pesquisador do LAFE - Laboratório de Aquisição da Fala e Escrita e do NELF - Núcleo de Estudos em Linguagem e Funções Estomatognáticas. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)

Isabelle Cahino Delgado, Programa de Pós-Graduação em Linguística/Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ (2002) e Especialização em Patologias da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP (2004). É Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB - pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING), na Área de Concentração Teoria e Análise Linguística e Linha de Pesquisa Aquisição de Linguagem e Processamento Linguístico. Tem experiência na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Leitura, Escrita, Alfabetização, Letramento e Síndrome de Down, também inerentes à área de Linguística. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal da Paraíba, vinculada ao Departamento de Fonoaudiologia, na área de Linguagem, Docente do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING) e Líder do Núcleo de Estudos em Linguagem e Funções Estomatognáticas (NELF/CNPq).

Marianne Carvalho Bezerra Cavalcante, Programa de Pós-Graduação em Linguística/Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal de Pernambuco (1989), mestrado em Lingüística pela Universidade Federal de Pernambuco (1994) e doutorado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Aquisição da Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição da linguagem, manhês, ensino-aprendizagem, subjetividade e interação. É Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq.

Published

2018-04-26

How to Cite

Lima, I. L. B., Delgado, I. C., & Cavalcante, M. C. B. (2018). Relationship between the multimodal linguistic matrix and joint attention of child with Down syndrome. Revista Do GEL, 15(1), 85–99. https://doi.org/10.21165/gel.v15i1.1835