The performance of children learning to read in reading and writing assessments

Authors

  • Mariana Terra Teixeira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul http://orcid.org/0000-0002-5115-1234
  • Bernardo Kolling Limberger Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Augusto Buchweitz Instituto do Cérebro do Rio Grande do Sul e Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v45i2.982

Keywords:

reading assessments, literacy, dyslexia.

Abstract

This paper is about the performance of children learning to read in reading tests, one of the axes of the project ACERTA (Evaluation of Children at Risk for Learning Disabilities, in Portuguese). The project aims to establish early identification of learning disabilities, more specifically, dyslexia. In this paper, we discuss the results of reading tests made in schools, which help to identify children at risk for the unexpected difficulty learning to read. The specific objectives of this study are: a) to verify the performance of children in literacy stage in reading and writing tests and b) identify the persistent difficulties that may be indicative of learning disorder risk. We analyze, specifically, the results of the tests: Provinha Brasil, spelling test and word/pseudoword reading. The test results are presented with the goal of describing the results from the first years of the project. 

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Author Biographies

Mariana Terra Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Linguística do Programa de Pós-graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Bernardo Kolling Limberger, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutorando em Linguística do Programa de Pós-graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Augusto Buchweitz, Instituto do Cérebro do Rio Grande do Sul e Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Professor e membro permanente dos programas de pós-graduação em Letras-Linguistica e Medicina-Neurociências da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Atua também como Coordenador de Desenvolvimento de Pesquisa em Neuroimagem Funcional do Instituto do Cérebro (www.pucrs.br/inscer); é coordenador geral do projeto ACERTA - Avaliação de Crianças Em Risco de Transtorno de Aprendizagem (CAPES-OBEDUC) envolvendo a PUCRS, a UFSC e a UFRN. 

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Published

2016-11-29

How to Cite

Teixeira, M. T., Limberger, B. K., & Buchweitz, A. (2016). The performance of children learning to read in reading and writing assessments. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 45(2), 595–610. https://doi.org/10.21165/el.v45i2.982

Issue

Section

Psicolinguística