Speech genres and multiliteracies: a dialogic discussion

Authors

  • Rosineide de Melo Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, São Paulo, Brasil

Keywords:

speech genres, multiliteracies, didactic prototype

Abstract

This article aims to presenting new readings of fundamental concepts of Bakhtin ́s circle articulated to the language diversity found within multicultural contexts or multiliteracies which are typical of contemporary texts. We have particularly considered that the imbrications between the Speech Genres theory and the Multiliteracies theory settle in the capacity of the former to keep itself unfinished thus being able to embrace new texts with the constituting hybridism of such new modalities, forms and semioses. As from the theoretical-methodological discussions, we present an excerpt of a didactic prototype inspired by the Multiliteracies pedagogy – which is proposed by the New London Group – conversing with the revisited conception of Speech genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosineide de Melo, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, São Paulo, Brasil

Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (IEL/Unicamp)

Centro Universitário Fundação Santo André (CUFSA)

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, [1979] 2003.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. 2000a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf>. Acesso em: 3 nov. 2012.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais PCN+: Ensino Médio. Orientações educacionais complementares. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. 2000b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf>. Acesso em: 3 nov. 2012.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHENEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, B. (Org.). Gêneros orais e escrito na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

GRUPO DE NOVA LONDRES. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, 1996. Disponível em: <http://wwwstatic.kern.org/filer/blogWrite44ManilaWebsite/paul/articles/A_Pedagogy_of_Multiliteracies_Designing_Social_Futures.htm>. Acesso em: 2 nov. 2012.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Designs for learning. E-Learning, v. 1, n. 1, 2004, p. 38-92. In: KNOBEL, M.; LANKSHEAR, C. (Org.). A new literacies sampler. New York: Peter Lang, 2007.

KNOBEL, M.; LANKSHEAR, C. (Org.) A new literacies sampler. New York: Peter Lang, 2007.

MACHADO, I. Gêneros digitais e suas fronteiras na Cultura Tecnológica. Revista Educação e Tecnologia. Periódico Técnico Científico dos Programas de Pós-Graduação em Tecnologia dos CEFETs – PR/MG/RJ. 1999.

ROJO, R. H. R. Modelização didática e planejamento: duas práticas esquecidas do professor? In: KLEIMAN, A. B. (Org.). A formação do professor: perspectivas da linguística aplicada. Campinas: Mercado das Letras, 2001. p. 313-335.

ROJO, R. H. R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

ROJO, R. H. R. Alfabetismo(s), letramento(s), multiletramento(s): Desafios contemporâneos à Educação de Adultos. In: COSTA, R. P.; CALHAU, S. (Org.) ...E uma educação pro povo, tem? Rio de Janeiro: Caetés, 2010. p. 75-90.

ROJO, R. H. R. Apresentação: Protótipos didáticos para os multiletramentos. In: ROJO, R. H. R.;

MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012a. p. 7-10.

ROJO, R. H. R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012b. p. 11-31.

ROJO, R. H. R. O papel dos materiais didáticos no ensino de Português como língua materna. 2012c. Em preparação. Disponível na pasta da disciplina LP201, 2o semestre/2012.

ROJO, R. H. R. A teoria dos gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e os multiletramentos. In: ROJO, R. (Org.). Multiletramentos e as TICs: escol@ conect@d@. São Paulo: Parábola Editorial. 2013. p. 9-32.

SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

Published

2015-05-24

How to Cite

Melo, R. de. (2015). Speech genres and multiliteracies: a dialogic discussion. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 43(2), 895–908. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/489

Issue

Section

Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas