Alignment in Functional Discourse-Grammar in sentences introduced by pero in Spanish

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i3.2977

Keywords:

pero, coordenação adversativa, Gramática Discursivo-Funcional, espanhol, alinhamento.

Abstract

This study proposes to investigate the alignment between the levels of clauses introduced by pero in peninsular Spanish spoken data, from the perspective of Functional Discourse Grammar (Hengeveld; Mackenzie, 2008). Pero is conceived in the literature of the Spanish language as an adversative coordinative conjunction, equivalent to the Portuguese mas, or the English but. According to Hengeveld and Mackenzie (2009), the so-called alignment refers to the mapping between the Interpersonal, Representational, and Morphosyntactic levels of the grammar. The results show that clausal contexts introduced by pero tend to establish themselves in the upper layers of the Interpersonal Level. At the Morphosyntactic Level, in turn, we observe Clauses that characterize the coordination process. The research universe is based on the PRESEEA (Project for the Sociolinguistic Study of Spanish from Spain and America).

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Author Biographies

Talita Storti Garcia, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

É graduada em Licenciatura em Letras com habilitação em Espanhol (2003), Mestre em Estudos Linguísticos (2006) e Doutora em Estudos Linguísticos (2010) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Realizou estágio de Doutorado Sanduíche na Universidad Complutense de Madrid, Espanha, no período de fevereiro a julho de 2009. Atua como professora Assistente Doutora do Departamento de Letras Modernas da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/IBILCE). É pesquisadora na área de Linguística, com ênfase em Teoria e Análise Linguística, com interesse na Descrição Funcional de Língua Falada e Escrita (português e espanhol).

Carolina da Costa Pedro, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

Carolina da Costa Pedro é graduada em Letras com habilitação em Espanhol e mestre em Estudos Linguísticos (2020) pela UNESP de São José do Rio Preto. É professora de língua espanhola no ensino fundamental e médio. Dedica-se à descrição do espanhol sob perspectiva funcionalista.

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Published

2021-12-27

How to Cite

Garcia, T. S., & Pedro, C. da C. (2021). Alignment in Functional Discourse-Grammar in sentences introduced by pero in Spanish. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(3), 1083–1098. https://doi.org/10.21165/el.v50i3.2977

Issue

Section

Artigos