Telecollaboration as a context for teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i3.2970

Keywords:

telecolaboração, formação de professores, tecnologias.

Abstract

Technologies, globalization, and internationalization reveal promising perspectives in the foreign language scenario. This paper focuses on telecollaboration in higher education considering languages and teacher education. Teletandem provides partnerships for bilingual conversation sessions. Considering that it also provides a productive context for expanding the syllabus, autonomy, and critical reflective thinking, we realize the relevance of pre-service teachers to take part in teletandem sessions. Under a qualitative interpretativist basis, we present some data from the Languages and Literature students to observe the use and the impact of technologies in teacher education and telecollaboration. The results point to the potential of technologies and virtual exchange activities to maximize the future educational practice of pre-service teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8ªed. São Paulo: Cortez, 2011.

ALMEIDA, M. E. B. Apresentação. In: BACICH, L.; MORAN. J. M. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. ix-xiii.

ARAGÃO, R.; CAJAZEIRA, R. Reflexões sobre a formação de professores: relatos sobre o uso de tecnologias educacionais na experiência docente. In: JESUS, D. M.; MACIEL, R. F. (Orgs.) Olhares sobre tecnologias digitais: linguagens, ensino, formação e prática docente. Campinas: Pontes Editores, 2015, p. 301-324.

BRAMMERTS, H. Autonomous language learning in tandem. In: LEWIS, T.; WALKER, L. (eds.) Autonomous Language Learning In-Tandem. Sheffield, UK: Academy Electronic Publications, 2003, p.27-36.

BURNS, A. Collaborative action research for English language teachers. Cambridge: CUP, 1999.

DELLILE, K. H.; CHICHORRO FERREIRA, A. (eds.) Aprendizagem autónoma de línguas en Tandem. Lisboa: Colibri, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, 2002.

GARCIA, D. N. M.; FIORUCI, N. E. A.; FREITAS, P. C. B. As ações em teletandem no processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras e na formação de professores. In: SOUZA, F. M.; CARVALHO, K. C. H. P.; MESSIAS, R. A. L.Telecolaboração, ensino de línguas e formação de professores: demandas do século XXI. São Paulo, Mentes Abertas; Campina Grande, EdUEPB, 2020, p.105-127.

LITTLE, D. et al. Evaluating tandem language learning by e-mail: report on a bilateral project. CLCS Occasional Paper n. 55. Trinity College Dublin, 1999.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORAN, J. M. Ensino e Aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013, p. 11-72.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.

O’DOWD, R. From telecollaboration to virtual exchange: state-of-the-art and the role of UNICollaboration in moving forward. Journal of Virtual Exchange, 1, p. 1-23, 2018.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 2-6, 2001.

REZENDE JR E MESSIAS, R. A. L. Formação de professores de língua estrangeira (LE) em um contexto telecolaborativo. In: SOUZA, F. M.; CARVALHO, K. C. H. P.; MESSIAS, R. A. L. Telecolaboração, ensino de línguas e formação de professores: demandas do século XXI. São Paulo, Mentes Abertas; Campina Grande, EdUEPB, 2020, p. 43-58.

RICOEUR, P. Hermeneutics and the Human Sciences: Essays on Language, Action and Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

SALOMÃO, A. C. B. A cultura e o ensino de língua estrangeira: Perspectivas para a formação continuada no projeto teletandem. 2012. 268f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Universidade Estadual Paulista. São José do Rio Preto, 2012.

SCHWIENHORST, K. Matching pedagogy and technology- Tandem learning and learner autonomy in online virtual language environments. Language Teaching On-Line, 1998, s/p.

TELLES, J. A. Teletandem and performativity. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 15, n. 1, p. 1-30, 2015.

VAN MANEN, M. Researching Lived Experience: human science for an action sensitive pedagogy. London, Ontario: Althouse Press, 1990.

VETROMILLE-CASTRO, R.; FERREIRA, K. S. Formação, Redes sociais na formação de professores de línguas. In: ARAÚJO, J.; LEFFA, V. Redes Sociais e ensino de línguas: o que temos de aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016, p. 155-170.

Published

2021-12-27

How to Cite

Garcia, D. N. de M. (2021). Telecollaboration as a context for teacher education. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(3), 1064–1082. https://doi.org/10.21165/el.v50i3.2970

Issue

Section

Artigos