50 years of the Linguistic Studies Group of São Paulo State

Authors

  • Luciani Tenani Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo http://orcid.org/0000-0002-8487-0825

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v49i1.2806

Keywords:

Linguistics, Applied Linguistics, Linguistic Historiography

Abstract

In this essay, we remind of the commemorative activities for the 50th anniversary of Linguistic Studies Group of the São Paulo State (GELGrupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo) held in July 2019. Three moments are addressed: the opening session of the 67th GEL Seminar, the historical context when the association was created and the academic path of GEL´s Emeritus President. By means of the resumption of these activities, the importance of the GEL in São Paulo state is highlighted, once it has promoted the dissemination of scientific approaches to language in undergraduate courses and stimulated demands for postgraduate programs in Linguistics and Applied Linguistics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAILEY, T.; EICHER, T. Education, technological change and economic growt. Inter-American Dialogue, 1993.

BARRO, R. J.; LEE, J.-W. International data on educational attainment: updates and implications. Center for International Development at Harvard University, Working Paper, 42, p. 13, abr. 2000.

CARNOY, M.; GOVE, A. K.; MARSHALL, J. H. A vantagem acadêmica de Cuba. Porque seus alunos vão melhor a escola. Tradução Carlos Szlak. São Paulo: Ediouro, Fundação Lemann, 2009.

COELHO, O. et al. Caderno Comemorativo dos 50 anos do GEL. 2019. (Caderno síntese de cronologia de diretorias do GEL). Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo: São José do Rio Preto.

COLEMAN, J. S. Social capital in the creation of human capital. The American Journal of Sociology, n. 94, supplement: S95-S120, 1988.

DAUNAY, B.; BART, D. Pode se levar a sério o PISA? O tratamento do texto literário em uma avaliação internacional. Mercado de Letras: São Paulo, 2018.

HANNUM, E.; BUCHMANN, C. The consequences of global educational expansion. American Academy of Arts and Sciences, 2003.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONOMICA APLICADA (IPEA). TAFNER, P. (Ed.) Educação no Brasil: atrasos, conquistas e desafios. In: IPEA. Brasil: o estado de uma nação 2006. Brasília: IPEA, 2006. p. 121-228. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/bd/pdf/2006/cap3_educacao.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019.

KRUEGER, A.; LINDAHL, M. Education for growth: why and for whom? National Bureau of Economic Research, Mar. 2000; United Nations Millenium Project, Final Report, 2004.

TENANI, L. et al. GEL: 50 anos. 2018; Site comemorativo dos 50 anos do Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo. (Site). Disponível em: https://www.gel.org.br/50anos/ Acesso em: 10 nov. 2019.

TENANI, L.; BORIM, R. Vídeo dos 50 anos do GEL. 2019b. Disponível em: https://youtu.be/tMQZEuF5E8M. Acesso em: 12 dez. 2019.

TENANI, L.; BORIM, R. Vídeo em homenagem ao presidente emérito do GEL. 2019a. Disponível em: https://youtu.be/eGcu35mNDk8. Acesso em: 12 nov. 2019.

Published

2020-05-01

How to Cite

Tenani, L. (2020). 50 years of the Linguistic Studies Group of São Paulo State. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 49(1), 11–21. https://doi.org/10.21165/el.v49i1.2806

Issue

Section

Artigos