Pretest for the Proficiency Exam for Teachers of Foreign Languages (EPPLE): Validity and Technological Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v48i2.2202

Keywords:

assessment, foreign languages, technology

Abstract

The Proficiency Exam for Teachers of Foreign Languages (EPPLE) has been the object of many studies in Brazil. Recently, the pretest for this examination was developed, aiming to provide examinees with a preliminary proficiency that could predict their results in the exam. In this article, we discuss how the pretest has been improved in comparison to a previous version, the advantages and drawbacks of its application in mobile devices, and indications of its parallel validity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANCHIETA, P. P. Relações entre o construto e as características do teste escrito do EPPLE eletrônico: um processo de validação. 2015. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2015.

AGUENA, D. M. Avaliação da proficiência linguístico-comunicativa-pedagógica do professor de línguas: operacionalização de construto no Exame de Proficiência para Professores de Línguas Estrangeiras – ETAPA II. 2016. Relatório de Iniciação Científica (Licenciatura em Letras) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2016.

ALDERSON, J. C.; CLAPHAM, C.; WALL, D. Validation. In: ALDERSON, J. C.; CLAPHAM, C.; WALL, D. Language Test Construction and Evaluation. New York: Cambridge University Press, 1995. p. 170-196.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. O professor de Língua Estrangeira sabe a língua que ensina?

A questão da instrumentalização lingüística. Contexturas, São Paulo: APLIESP, v. 1, n. 1,

p. 77-85, 1992.

BACHMAN, L. F. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press, 1990.

BACHMAN, L. F. Building and Supporting a Case for Test Use. Language Assessment Quarterly, v. 2, n. 1, p. 1-34, 2005.

CELANI, M. A. A. Perguntas ainda sem resposta na formação de professores de línguas. In: GIMENEZ, T.; MONTEIRO, M. C. G. (org.). Formação de professores de línguas na América Latina e transformação social. Campinas: Pontes Editores, 2010.

CELANI, M. A. A. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão. In: LEFFA, V. J. (org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas: EDUCAT, 2008.

CHAPELLE, C. A.; VOSS, E. 20 years of technology and language assessment in Language Learning & Technology. Language Learning & Technology, v. 20, n. 2, p. 116-128, 2016. Disponível em: http://llt.msu.edu/issues/june2016/chapellevoss.pdf. Acesso em: 17 maio 2017.

CONSOLO, D. A. Assessing EFL teachers’ oral proficiency: On the development of teacher education programmes and testing policies in Brazil. In: CONSOLO, D. A.; GATTOLIN, S. R. B.; TEIXEIRA DA SILVA, V. L. (org.). Perspectivas em Avaliação no Ensino e na Aprendizagem de Línguas: pesquisas e encaminhamentos na formação e na prática docente. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 59-71.

CONSOLO, D. A. Classroom oral interaction in foreign language lessons and implications for teacher development. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 9, n. 2, p. 33-55, 2006.

CONSOLO, D. A.; AGUENA, D. M. Pré-testagem ao Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira (EPPLE): desenho e desafios tecnológicos para avaliação de proficiência oral em dispositivos tecnológicos móveis. Revista Polifonia, Cuiabá, v. 24,

n. 35/2, p. 30-49, 2017.

CONSOLO, D. A.; ALVARENGA, M. B.; CONCÁRIO, M.; LANZONI, H. P.; MARTINS, T. H. B.; SILVA, V. L. T. An examination of foreign language proficiency for teachers (EPPLE): The initial proposal and implications for the Brazilian context. In: II Congresso Internacional da ABRAPUI, 2009, São José do Rio Preto/SP. The Teaching of English: Towards an Interdisciplinary Approach Between Language and Literature. São José do Rio Preto/SP: ABRAPUI, 2009. p. 1-15.

CONSOLO, D. A.; BERTOLDO, E. S.; COX, M. I. P.; PETERSON, A. A. A.; VIANA, N.; FÉLIX, A. Desafios e perspectivas na formação de professores de línguas no Brasil. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 112-117, 1999.

CONSOLO, D. A.; SILVA, V. L. T. Em defesa de uma formação linguística de qualidade para professores de línguas estrangeiras: o exame EPPLE. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 13, p. 63-87, 2014.

CRYSTAL, D. Language and the internet. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

GOMES, H. S. Smartphone passa PC e vira aparelho nº 1 para acessar internet no Brasil. Portal G1. abr. 2016. Disponível em: https://glo.bo/2G8YGGT. Acesso em: 17 maio 2017.

GREEN, A. Washback in language assessment. International Journal of English Studies,

v. 13, n. 2, p. 39-51, 2013.

KANE, M. T. Current Concerns in Validity Theory. Journal of Educational Measurement, v. 38, n. 4, p. 319-342, 2001.

MANS, M. Uso de smartphones já alcança 80% dos brasileiros, aponta estudo. Estado de São Paulo. out. 2016. Disponível em: http://bit.ly/2NOb0Tv. Acesso em: 17 maio 2017.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 15-80.

MARQUES-SCHÄFER, G.; ROZENFELD, C. C. F. (org.). Ensino de línguas e tecnologias móveis: políticas públicas, conceitos, pesquisas e práticas em foco. São Paulo: Edições Hipótese, 2018.

MARTINS, T. H. B.; SILVA, V. L. T.; SILVA, W. E. Desafios para se aplicar um exame de proficiência em meio eletrônico. In: CONSOLO, D. A.; GATTOLIN, S. R. B.; TEIXEIRA DA SILVA, V. L. (org.). Perspectivas em Avaliação no Ensino e na Aprendizagem de Línguas: pesquisas e encaminhamentos na formação e na prática docente. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 191-206.

PATHAN, M. M. Computer Assisted Language Testing (CALT): Advantages, Implications and Limitations. Research Vistas, v. 1, n. 4, p. 30-45, 2012.

VIBERG, O. Design and Use of Mobile Technology in Distance Language Education: Matching Learning Practices with Technologies-in-Practice. Örebro: Örebro University, 2015.

XI, X. Methods of test validation. In: SHOHAMY, E.; HORNBERGER, N. H. (ed.). Encyclopedia of Language Education. 2 ed. v. 7. Language Testing and Assessment. New York: Springer Science+Business Media LLC, 2010. p. 177-196.

Published

2019-07-16

How to Cite

Cunha, J. N. C. (2019). Pretest for the Proficiency Exam for Teachers of Foreign Languages (EPPLE): Validity and Technological Challenges. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 48(2), 766–785. https://doi.org/10.21165/el.v48i2.2202

Issue

Section

Artigos