Multiliteracy Pedagogical Practice in public school context
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v48i1.2197Keywords:
prática pedagógica, multiletramentos, escola públicaAbstract
This article aims to discuss a pedagogical practice with the multiliteracies carried out with eighth grade students in the context of a public school in Paraná, resulting from action research, of a qualitative nature, developed in 2013. Anchored in the dialogical conception of language of The Bakhtin Circle, in the sociocultural approach of literacy (STREET, 2003, 2014), and in the theory of multiliteracies (GRUPO DE NOVA LONDRES, 1996, ROJO, 2012, 2013). As a result, it is believed that the pedagogical practice as a multilevel space has enabled students to act through language in activities that are based on use and on reflection, and these are essential components for critical, meaningful learning, capable of boosting school-society dialogue.Downloads
References
ACOSTA-PEREIRA, R. O gênero carta de conselhos em revistas online: na fronteira entre o entretenimento e a autoajuda. 2012. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
CIAVOLELLA, B. Multiletramentos e contexto de escola pública: linguagem e sentidos nas e sobre as redes sociais. 2015. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução Paulo Bezerra. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal.
ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 262-306.
BAKHTIN, M.; VOLISHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc. Acesso em: 20 jan. 2018.
COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, v. 4, n. 3, p. 164-195, 2009. Disponível em http://newlearningonline.com/_uploads/pedagogiesm-litsarticle.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.
GEE, J. P. A Situated sociocultural approach to literacy and technology. (2009). Disponível em: http://www.jamespaulgee.com/sites/default/files/pub/Approach%20to%20Literacy%20Paper.pdf. Acesso em: 18 out. 2013.
GERALDI, J. W. Ler e escrever: uma mera exigência escolar? Revista do SELL, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2008. Disponível em: http://www.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/sell/article/view/20/27. Acesso em: 07 jul. 2015.
NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures’, Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, p. 60-92, Spring 1996. Disponível em: http://newlearningonline.com/_uploads/multiliteracies_her_vol_66_1996.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.
KALANTZIS, M.; COPE, B. Language Education and Multiliteracies. In: MAY, S.; HORNBERGER, N. H. (org.). Encyclopedia of Language and Education. Language Policy and Political Issues in Education, Springer Sciences Business Media LLC., v. 1, p. 195-2011, 2008. Disponível em: http://newlearningonline.com/_uploads/springerhandbook.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.
RECUERO, R.; SOARES, P. Violência simbólica e redes sociais no Facebook: o caso da fanpage “Diva Depressão”. Galaxia (São Paulo, Online), n. 26, p. 239-254, dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/gal/v13n26/v13n26a19.pdf. Acesso em: 03 mar. 2015.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
ROJO, R. Gêneros Discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. (org.). Escola Conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p. 13-36.
STREET, B. What’s “new” in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current Issues in Comparative Education, New York, v. 5, n. 2, p. 77-91, 2003. Disponível em: www.tc.edu/cice/Issues/05.02/05_02.htm. Acesso em: 10 out. 2012.
STREET, B. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 8, p. 465-488, 2007. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59767. Acesso em: 23 jun. 2013.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.