Writing practices: dialogues between language sciences and language teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v47i3.2048

Keywords:

Bakhtinian discourse studies, discourse genres, subject, writing practices at school

Abstract

This article presents, initially, the concept of discourse genres in the work of authors of the Bakhtin Circle, in relation to the notions of dialogue, sphere of activity and subject, highlighting its heterogeneity. Next, it discusses the updating of this concept in the school, especially in writing practices, and defends the need to seek the presence of the subject in the text when approaching discourse genres in the production of texts in school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Cenas de Aquisição da Escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. Campinas: Mercado de Letras/ALB, 1997.

ANDRADE, F. S. de. O comentário no site www.papodehomem.com.br: reflexão sobre prática de escrita e leitura, gênero discursivo e contínuo dialógico. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2016.

ANDRADE, F. S. de. Análise discursiva de comentários em sites sertanejos: identidade, oralidade e letramento. 2013. 51 f. Monografia (Graduação em Letras) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2013.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 3. ed. Tradução de Maria Ermantina G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BAKHTIN/VOLOSHINOV. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara F. Vieira. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1988.

BIAJOTI, M. T. S. Cartas do leitor em Nova Escola e Veja: uma análise dialógica. 2012. 51 f. Monografia (Graduação em Letras) – Faculdade de Ciências e Letras. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2012.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução de Reynaldo Bairão. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

BRAIT, B. PCNs, gêneros e ensino de língua: faces discursivas da textualidade. In: ROJO, R. (Org.). A Prática de Linguagem em Sala de Aula – Praticando os PCNs. Campinas: Mercado de Letras, 2000.

BRANDIST, C. The Bakhtin Circle: philosophy, culture and politics. London: Pluto Press, 2002.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Língua portuguesa. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental. Língua portuguesa. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BRITTO, L. P. L. Em terra de surdos-mudos. In: GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, 1984.

CAMPOS, E. S. Gêneros do discurso em sala de aula: os casos do diário pessoal e da receita culinária. 2010. 94 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade de Franca, Franca, 2010.

DE LEMOS, C. T. G. de. Coerção e criatividade na produção do discurso escrito em contexto escolar: algumas reflexões. In: SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Subsídios à proposta curricular de língua portuguesa para o 1. e 2. graus. São Paulo: SE/CENP, 1988. 3 v.

DE LEMOS, C. T. G. de. Redações no vestibular: algumas estratégias. Cadernos de pesquisa, n. 23, dez. 1977.

DUCROT, O. O dizer e o dito. Tradução de Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes, 1987.

FIAD, R.; MAYRINK-SABINSON, M. L. A escrita como trabalho. In: MARTINS, M. H. (Org.). Questões de linguagem. São Paulo: Contexto, 1991.

GERALDI, J. W. (Org.). A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GERALDI, J. W. O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, 1984.

GERALDI, J. W. Introdução – O mundo não nos é dado, mas construído. In: VOLOCHÍNOV, V. N. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas de J. W. Geraldi. Supervisão da tradução de V. Miotello. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

GRILLO, S. Ensaio Introdutório. In: VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

MARCHEZAN, R. C. Enunciado no enunciado, enunciado sobre o enunciado: o Círculo de Bakhtin por C. Brandist. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, v. 14, n.1, p. 57-82, 2016.

MENDONÇA, M. C. O discurso sobre autoria na esfera didático-pedagógica: algumas considerações. Revista da Abralin, v. 15, p. 265-284, 2016.

MENDONÇA, M. C. Práticas de escrita e subjetividade. Letras & Letras (Online), v. 31, p. 43-55, 2015.

MENDONÇA, M. C. O discurso sobre a produção textual de gêneros literários. Letras & Letras (Online), v. 29, p. 1-15, 2013.

ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez; Campinas: Ed. da Unicamp, 1988.

PÉCORA, A. B. Problemas de redação. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

PÉCORA, A. B. Estudo do período: uma proposta pragmática. Cadernos de Pesquisa. Campinas, UNICAMP/IEL, n. 23, 1977.

POSSENTI, S. Indícios de autoria. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 105-124, jan./jun. 2002.

VAL, M. G. C. Redação e textualidade. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

VOLOCHÍNOV, V. N. A palavra na vida e a palavra na poesia: introdução ao problema da poética sociológica. In: VOLOCHÍNOV, V. N. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas de J. W. Geraldi. Supervisão da tradução de V. Miotello. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

Published

2018-10-17

How to Cite

Mendonça, M. C. (2018). Writing practices: dialogues between language sciences and language teaching and learning. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 47(3), 758–768. https://doi.org/10.21165/el.v47i3.2048

Issue

Section

Análise do Discurso