The structuring of minimal topic segments in narrative mini-sagas and minitales
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v47i3.2032Keywords:
mini-tale, mini-saga, interactive-text grammar, topic segmentAbstract
In this paper, we seek to provide the first steps towards the analysis of minimal Topic Segments in two textual genders: mini-saga and mini-tale. In addition, we briefly mention the Text Linguistics and one of its branches, the Interactive-Textual Perspective, considering that this second theory provides the necessary devices to develop this work. We seek to show that the minimal Topic Segments present a recurring pattern of internal organization on the selected textual units, this pattern is based on the sequencing of three distinctive units for mini-sagas and two distinctive units for mini-tales.Downloads
References
BENTES, A. C. Linguística Textual. In: MUSSALIN, F.; BENTES, A. C. (Orgs.). Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. v. 1. São Paulo: Cortez, 2001. p. 244-288.
BRASILIENSE, L. Adeus conto de fadas (minicontos juvenis). Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007.
CORTÁZAR, J. Valise de Cronópios. Tradução de Davi Arrigucci Júnior. São Paulo: Perspectiva, 1993.
GUERRA, A. R.; PENHAVEL, E. O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em cartas de leitores de jornais paulistas do século XIX. Confluência, n. 37/38, p. 137-161, 2010.
FAGUNDES, J. O ataque. 2013. Disponível em: <http://www.artistasgauchos.com.br/veredas/?apid=3396&tipo=2&dt=0&wd=&titulo=O%20ataque>. Acesso em: 01 ago. 2016.
HASSALL, P. J. The Extremely Short Story Competition: fostering creativity and excellence in formal and informal learning contexts in the UAE and internationally. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 2011. Disponível em: <http://lthe.zu.ac.ae/index.php/lthehome/article/viewDownloadInterstitial/64/19> Acesso em: 10 jul. 2012.
HIROKU. The pride of a city boy. 2002. Disponível em: <http://users.aber.ac.uk/jpm/minisagas1.html>. Acesso em: 20 mai. 2012.
JUBRAN, C. C. A. S. Uma gramática textual de orientação interacional. In: CASTILHO, A. T.; MORAIS, M. A. T.; LOPES, R. E. V.; CYRINO, S. M. (Orgs.). Descrição, história e aquisição do português brasileiro. Campinas: Pontes; FAPESP, 2007. p. 313-327.
JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do português culto falado no Brasil. v. I: Construção do texto falado. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006.
KEELER, S. Using mini-sagas in language teaching. Practical English Teaching, v. 7, n. 2, p. 23-24, 1986.
KOCH, I. G. V. Introdução à Linguística Textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
LAGMANOVICH, D. Microrrelato. Buenos Aires – Tucumán: Cuadernos de Norte y Sur, 2003.
LATHAM-KOENIG, C.; CLIVE, O. New English File upper-intermediate. Oxford: Oxford University Press, 2008.
LISA. Pity. 2002. Disponível em: <http://users.aber.ac.uk/jpm/minisagas1.html>. Acesso em: 20 mai. 2012.
LUCZAK, A.; STANULEWICZ, D. Fifty words to the wise: Mini-sagas in class. 1997. Disponível em: <http://eca.state.gov/forum/vols/vol35/no3/p38.htm>. Acesso em: 27 jul. 2012.
LATHAM-KOENIG, C.; CLIVE, O. New English File upper-intermediate. Oxford: Oxford University Press, 2008.
MALUFE, A. C. Micro-contos ou micro-poemas? Disponível em: <http://www.minicontos .com.br/?apid=2396&tipo=12&dt=0&wd=&titulo=Micro-contos%20ou%20micro-poemas?>. Acesso em: 28 jul. 2016.
MELLO, A. Viuvez. 2015. Disponível em: <http://anamelloescritora.com.br /?apid=5460 &tipo=6&dt=0&wd=&titulo=MINICONTO:%20Viuvez>. Acesso em: 28 jul. 2016.
OGDEN, C. K.; RICHARDS, I. A. O significado do significado. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
OLIVEIRA, M. R. Linguística Textual. In: MARTELOTTA, M. E. (Org.). Manual de linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
PAULINO, G. et al. Tipos de textos, modos de leitura. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.
PENHAVEL, E. Marcadores Discursivos e Articulação Tópica. 2010. 168 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
PENHAVEL, E. O funcionamento de marcadores discursivos no processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos. Revista Línguas e Instrumentos linguísticos, v. 26, p. 63-84, 2011.
PIGLIA, R. O laboratório do escritor. Tradução de Josely Vianna Baptista. São Paulo: Iluminuras, 1994.
POE, E. A. Ficção Completa, poesia e ensaios. Tradução de Oscar Mendes e Milton Amado. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1997.
SOLEIMANI, H. Division of Labour. 2002. Disponível em: <http://users.aber.ac.uk/jpm/minisagas1.html>. Acesso em: 20 mai. 2012.
SOUZA, A. D. Uma análise textual-interativa do processo de estruturação de segmentos tópicos mínimos em mini-sagas narrativas. In: SOUZA, E. R. F. (Org.). Estudos de descrição funcionalista: objetos e abordagens. v. 1. Müenchen: Lincom-Europa, 2015. p. 138-148.
SPALDING, M. Os cem menores contos brasileiros do século e a reinvenção do miniconto na literatura brasileira contemporânea. 2008. 81 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas Brasileira, Portuguesa e Luso-africanas) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
SPALDING, M. Pequena poética do miniconto. Digestivo cultural, Porto Alegre, 2007. Disponível em: <http://www.digestivocultural.com/colunistas/coluna.asp?codigo=2196& titulo= Pequen apoetica_do_miniconto >. Acesso em: 01 ago. 2016.
WIND. Life. 2002. Disponível em: <http://users.aber.ac.uk/jpm/minisagas1.html>. Acesso em: 20 mai. 2012.