An enunciative look at the writing and the diagnosis in the school setting
Keywords:
diagnosis, apprenticeship, writing, teacher-knowledge-student relationAbstract
This article aims to present some refl ections from the analysis of the textual production of a 6th grader (junior high), over the teacher-knowledge-student relation, as the teaching and writing apprenticeship by this student, diagnosed by the school itself as being a student of low performance. To that end, we present some theoretical considerations about literacy, a process responsible for both introducing the students to the world of writing and allowing them to become citizens capable of acting socially in different social practices mediated by writing. Moreover, we seek to refl ect what this diagnosis made by the school itself means. The level of student learning and how this diagnosis is understood by a writing teacher about the teaching of writing for a low performance student are measured by assessment tests.
Downloads
References
ARAÚJO, E. D. de. Implicações subjetivas na relação professor-aluno: um olhar sobre o processo de (re)escrita de manuscritos escolares. 2014. 211 p. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Letras e Linguística, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014.
ASSOLINI, F. E. P. Interpretação e letramento no ensino fundamental: dificuldades e perspectivas para a prática pedagógica escolar. In: TFOUNI, L. V. (Org.) Letramento, escrita e leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral I. Tradução de Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri; revisão do prof. Isaac Nicolau Salum. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2005.
BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral II. Tradução de Eduardo Guimarães et al. 2. ed. Campinas, SP: Pontes, 2006.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (1a a 4a séries): língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1997.
HASHIGUTI, S. T. O discurso médico e a patologização da educação. Trabalho em Linguística Aplicada, Campinas, n. 48, v. 1, p. 41-51, jan./jun. 2009.
LAJONQUIÈRE, L. de. Três notas e um epílogo sobre escola, escrita e inclusão. In: LIER-DE-VITTO, M. F.; ARANTES, L. (Org.). Faces da escrita: linguagem, clínica, escola. Campinas: Mercado de Letras, 2011.
SECRETARIA de Estado de Educação de Minas Gerais. Conteúdo Básico Comum – Português Educação Básica – Ensino Fundamental e Médio. Belo Horizonte, SEE, 2007.
SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 12. ed. São Paulo: Cortez; Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2008.
TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2010.