Reading habits under a new dynamic: report of a study with technology-oriented college freshmen

Authors

  • Adriane Belluci Belório de Castro Faculdade de Tecnologia de Botucatu (Fatec-Botucatu), Botucatu, São Paulo, Brasil

Keywords:

higher education, reading, information and communication technologies

Abstract

In this paper, the subject of reading, as discussed in the light of assumptions indiated by Chartier (2002) and Levy (1999), is associated with data from a survey of freshmen students in higher technological education, enrolled in an introductory discipline of Portuguese Language from different courses offered by a technology-oriented college of São Paulo state. As for the methodology, we observed students, applied two questionnaires and made interviews with these students not only in order to establish a socio-economic-cultural profi le, but also to investigate their reading habits. After analyzing the data, we presented didactic activities and strategies so that the students could better develop their reading performance, especially as far as the academic genres are concerned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALADELI, A. P. D. A produção de sentidos nos caminhos do hipertexto. Travessias v. 4, n. 3, p. 27-34, 2010. Disponível em: <http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3228>. Acesso em: 30 nov. 2013.

CHARTIER, R. Os desafi os da escrita. Tradução de Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora da Unesp, 2002.

HARGREAVES, A. O ensino na sociedade do conhecimento: a educação na era da insegurança. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2003.

LEVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

SALDAÑA, P. São Paulo tem educação abaixo da média do país segundo dados do Pisa. O Estado de São Paulo, São Paulo, 30 dez. 2013. Disponível em: <http://sao-paulo.estadao.com.br/noticias/geral,sao-paulo-tem-educacao-abaixo-da-media-do-pais-segundo-dados-do--pisa-imp-,1113443>. Acesso em: 30 dez. 2013.

SILVA, N. da; FRIDMAN, P. C. da C. Unsicherheit do século XXI: o ensino e aprendizagem da leitura e da escrita em língua portuguesa em São Paulo. Paideia, v. 17, n. 36, p. 57-68, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/paideia/v17n36/v17n36a06.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2013.

ZILBERMAN, R. A leitura no mundo digital. Signo, v. 34, n. 56, p. 22-32, jan./jun. 2009. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/960/681>. Acesso em: 02 maio 2013.

Published

2016-03-06

How to Cite

Belluci Belório de Castro, A. (2016). Reading habits under a new dynamic: report of a study with technology-oriented college freshmen. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(2), 595–609. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/997

Issue

Section

Ensino de Língua Materna