The segmentation of the letter ‘a’ during the acquisition of writing skills

Authors

  • Cristiane Carneiro Capristano Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, paraná, Brasil
  • Taynara Alcântara Cangussú Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, paraná, Brasil

Keywords:

Acquisition of Writing Skills, Orthography, Segmentation

Abstract

Children who are acquiring writing skills oscillate between conventional and non-conventional spellings, when they need to spell the letter ‘a’, predominantly in two specific contexts: when said letter appears in the beginning of a word or when it works as a definite article in nouns phrases. Assuming that this oscillation suggests uncertainties about how to spell the orthographic word, in this research paper, the goal was to investigate, on two children’s journey, which linguistics aspects would be determining the emergence of the non-conventional segmentations involving the letter ‘a’. We used a corpus consisting of 101 textual productions that were written by these two children throughout four years. The analysis showed that syntactic, semantic, morphological and phonological aspects all contribute to the emergence of non-conventional segmentations involving the letter ‘a’.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Cenas de aquisição da escrita: o trabalho do sujeito com o texto. 2. ed. Campinas: Mercado de letras, 2013. 195 p.

ALENCAR, P. V. Direcionalidade da aquisição do artigo defi nido frente a N próprio em contexto de input variável. 2006. 166f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

BISOL, L. O clítico e seu hospedeiro. Letras de Hoje, v. 40, n. 3, p. 163-184, 2005. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/fo/ojs/index.php/fale/article/view/13700>. Acesso em: 2 out. 2014.

CÂMARA JR, J. M. Estrutura da língua portuguesa. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1970.

CAPRISTANO, C. C.; CANGUSSÚ, T. A. Regularidades e tendências em segmentações não convencionais infantis: um olhar longitudinal. 2012. 49f. Relatório de iniciação científica (Iniciação científica em Letras) – Pró-Reitoria de Pesquisa, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012.

CHACON, L. Hipersegmentações na escrita infantil: entrelaçamentos de práticas de oralidade e de letramento. Estudos Linguísticos, Campinas, v. 34, n. 4, 2005. Disponível em: < http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/edicoesanteriores/4publica-estudos-2005/4publica-estudos-2005-pdfs/1-convidado-lourenco.pdf >. Acesso em: 8 out. 2014.

CUNHA, A. P. A. As segmentações não-convencionais da escrita inicial: uma discussão sobre o ritmo linguístico do português brasileiro e europeu. 2010. 190f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2010.

KELLER, T. Um estudo experimental do acento secundário no português brasileiro. 2004. 158f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.

NESPOR, M.; VOGEL, I. Prosodic phonology: with a new foreword. Berlin: Mouton, 1986.

PEPERKAMP. S. On the prosodic representation of clitics. In: KLEINHENZ, U. Interfaces in phonology. Berlin: Akademie Verlag, 1996. p. 102-127.

SILVA, A. Alfabetização: a escrita espontânea. 2. ed. São Paulo: Contexto, 1994. 100p.

TAMANINE, A. M. B. A alternância nós/ a gente no interior de Santa Catarina. 2002. 132 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2002.

TONELI, P. M. A palavra prosódica no português brasileiro: o estatuto prosódico das palavras funcionais. 2009. 164f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

Published

2016-03-06

How to Cite

Carneiro Capristano, C., & Alcântara Cangussú, T. (2016). The segmentation of the letter ‘a’ during the acquisition of writing skills. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(2), 466–479. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/987

Issue

Section

Aquisição da Escrita