Gesture-Speech Synchrony in the Emergence of Children's Fluency

Authors

  • Marianne Carvalho Bezerra Cavalcante Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil
  • Andressa Toscano Moura de Caldas Barros Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil
  • Paula Michely Soares da Silva Universidade Federal da Paraíba
  • Paulo Vinícius Ávila nóbrega Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v45i2.984

Keywords:

multimodality, language acquisition, gesture, synchrony, fluency.

Abstract

This paper presents and discusses the concept of multimodality in language acquisition research. Multimodality is understood as a means of language analysis and observation that uses multimodal elements to form this language: speech, gesturing and gaze (CAVALCANTE, 2009; ÁVILA-NÓBREGA, 2010, BARROS, 2014; CAVALCANTE et al., 2015). The theoretical framework employed comprehends McNeill’s (1985, 1992) gesture classification, Barros’ (2012) prosodic typology and Avila-Nóbrega & Cavalcante’s (2012) discussion about multimodal envelope. Furthermore, this paper presents a set of data including a mother-child dyad, and discusses how the software named as ELAN was used to organize and analyze the data.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marianne Carvalho Bezerra Cavalcante, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil

Professora Associada II da UFPB, Programa de Pósgraduação em Linguística - Proling

Pesquisadora CNPq PQ 1D

 

Andressa Toscano Moura de Caldas Barros, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil

Doutoranda do Programa de Posgraduação em Linguística - PROLING da UFPB

Paula Michely Soares da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda do Programa de Posgraduação em Linguística  - PROLING da UFPB

Paulo Vinícius Ávila nóbrega, Universidade Estadual da Paraíba

Doutorando do Programa de Posgraduação em Linguística -  - PROLING da UFPB

References

ÁVILA-NÓBREGA, P. V. Dialogia mãe-bebê: a emergência do envelope multimodal em contextos de atenção conjunta. 2010. 190 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

ÁVILA-NÓBREGA, P. V.; CAVALCANTE, M. C. B. Aquisição de linguagem em contextos de atenção conjunta: o envelope multimodal em foco. Revista Signótica. v.24, n.2, p. 469-491, jul./dez. 2012a.

ÁVILA-NÓBREGA, P. V.; CAVALCANTE, M. C. Aquisição de linguagem e dialogia mãe-bebê: o envelope multimodal em foco em contexto de atenção conjunta. Revista Investigações, v.25, n.2, p. 157-183. jul. 2012b.

BARROS, A. T. M. de C. Fala inicial e prosódia: do balbucio aos blocos de enunciados. 2012. 180 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

BRANDÃO, L. W. P. A fala materna dirigida ao bebê surdo implantado: entre o “ouvinte suposto” e o “aprendiz de ouvinte”. 2010. 280 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

CAVALCANTE, M. C. B. Rotinas interativas mãe-bebê: constituindo gêneros do discurso. Investigações, Recife, p. 153-170, 2009.

CAVALCANTE, M. C. B. O gesto de apontar como processo de co-construção nas interações mãe-criança. 1994. 294 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

CAVALCANTE, M. C. B.; BARROS, A. T. M. de C.; ÁVILA NÓBREGA, P. V.; SILVA, P. M. S. da. Gestualidade como uma pista importante da fluência infantil. Revista Prolíngua, João Pessoa, v.10, n. esp., p. 43-50, Editora da UFPB, 2015.

COSTA FILHO, J. M. S. da. “Olá, Pocoyo!”: a constituição da atenção conjunta infantil com o desenho animado. 2011. 200 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

DROMI, E. Babbling and early words. In: SALKIND, N.J. (Ed.). Child development. Macmillan psychology reference series. MCmillan, 2002.

FONTE, R.; BARROS, A.; CAVALCANTE, M; SOARES, P. A matriz gesto-fala na aquisição da linguagem: algumas reflexões. In: ______. Aquisição, desvios e práticas de linguagem. Editora CRV, 2014.

FONTE, R. F. L. da. O funcionamento da atenção conjunta na interação mãe-criança cega. 2010. 311 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

GOLDIN-MEADOW, S.; MORFORD, M. Comprehension and production of gestures in combination with speech in one-word speakers*. J. Child lang. 19, p. 559-580, 1992.

KENDON, A. The study of gesture: some observations on its history. Recherches Semiotique/Semiotic Inquiry, 2 (1), p. 25-62, 1982.

KENDON, A. Language and gesture: unity or duality? In: MCNEILL, D. (Ed.). Language and Gesture. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. p. 47-63.

KNAPP, M. L., HALL, J. A. Comunicação não-verbal na interação humana. São Paulo: JSN, 1999. 948 p.

LOCKE, J. L. Desenvolvimento da capacidade para a linguagem falada. In: FLETCHER, P.; MACWHINNEY, B. (Eds.) Compêndio da Linguagem da Criança. Tradução de M. A. G. Domingues. Artes Médicas. Porto Alegre, 1995. 632 p.

LOPES, J. C. M. Dinâmicas dialógicas singulares: a multimodalidade na criança com autismo. 2011. 281 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

MCNEILL, D. So you think gestures are nonverbal? Psychological Review, v.92 (3), p. 350-371, 1985.

MCNEILL, D. Hand and mind: What gestures reveal about thought. Chicago: University of Chicago Press, 1992. 423 p.

MCNEILL, D. Introduction. In: MCNEILL, D. (Ed.). Language and gesture. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. p. 1-10.

MCNEILL, D.; QUEK, F.; BRYLL, R.; DUNCAN, S. Multimodal human discourse: gesture and speech. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, v.9, n.3, p. 171-193, sept. 2002.

MELO, E. S. de. Gestos pantomímicos e produção verbal na Aquisição da Linguagem. 2014. 45 f. Monografia (Graduação em Letras). – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

QUEK, F.; MCNEILL, D.; BRYLL, R. et al. Multimodal human discourse: gesture and speech. ACM transactions on computer-human interactions, v. 9, n. 3, sept. p. 171-193, 2002.

SCARPA, E. M. A Aquisição da prosódia: dupla face, dupla vocação. In: SCARPA, E. M. (Orgs). Em-Tom-Ação: a prosódia em perspectiva. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2007. 251 p.

SCARPA, E. M. Desenvolvimento da Intonação e A Organização da Fala Inicial. Cadernos de Estudos Linguísticos, UNICAMP, n.14, p. 65-84, 1988.

SCLIAR-CABRAL, L. Evolução das pesquisas em aquisição da linguagem oral monolíngue no Brasil. In: FINGER, I.; QUADROS, R. M. (Org.). Teorias de Aquisição de Linguagem. Santa Catarina: Editora da UFSC, 2008, 304 p.

SILVA, P. M. S. Gestos e produção verbal: a fluência multimodal em aquisição da linguagem. 2014. 172 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. São Paulo: Martins Fontes, 2003. 342 p.

Published

2016-11-29

How to Cite

Cavalcante, M. C. B., Barros, A. T. M. de C., Soares da Silva, P. M., & Ávila nóbrega, P. V. (2016). Gesture-Speech Synchrony in the Emergence of Children’s Fluency. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 45(2), 411–426. https://doi.org/10.21165/el.v45i2.984

Issue

Section

Aquisição de Linguagem: L1