Investigating the relationship between reading and writing: an analysis of the reader status in the pre-university students’ writing

Authors

  • Luiz André Neves de Brito Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

Keywords:

pre-university writing, reading patters, reader status

Abstract

This paper refers to part of the research that I have developed with the aim of analyzing discursive writing in the context of assessment, more precisely, writing in the examination to enter the University of São Paulo (Vestibular Fuvest). In this article, I aim to understand how the pre-university writer gives himself a reading competence to legitimize his saying. To capture this reading competence, I analyze two reading patterns that characterize the textual production in this event: internal and external reading patterns.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Caderno de Estudos Lingüísticos, Campinas, n. 19, p. 25-42, 1990.

AUTHIER-REVUZ, J. Palavras incertas: as não-coincidências do dizer. Campinas: Editora da Unicamp, 1998.

AUTHIER-REVUZ, J. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

CORRÊA, M. L. G. Heterogeneidade e escrita: a novidade da adequação e a experiência do acontecimento. Filologia e lingüística portuguesa, v. 8, p. 269-286, 2006.

CORRÊA, M. L. G. Pressupostos teóricos para o ensino da escrita: entre a adequação e o acontecimento. Filologia e lingüística portuguesa, v. 9, p. 201-211, 2007.

CORRÊA, M. L. G. O estatuto da lingüística aplicada no campo das ciências da linguagem e o ensino da escrita. Revista da Abralim, v. 7, n. 2, p. 243-272, 2008.

DUARTE, C. Uma análise de procedimentos de leitura baseada no paradigma indiciário. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

KLEIMAN, A. B. Modelos de letramentos e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2012. p. 15-64.

MAINGUENEAU, D. Análise dos textos de comunicação. Tradução de Cecília P. de Souza-e-Silva e Décio Rocha. São Paulo: Cortez, 2001.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. Curitiba: Criar edições, 2005.

MAINGUENEAU, D. Cenas de Enunciação. Organização de Sírio Possenti e Maria Cecília Peres de Souza-e-Silva. Curitiba: Criar Edições, 2006.

PÊCHEUX, M. A leitura e memória: projeto de pesquisa. In: PÊCHEUX, M. Análise do discurso: Michel Pêcheux. Textos selecionados por Eni P. Orlandi. Campinas: Pontes, 2011. p. 141-150.

TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

2015-05-24

How to Cite

Neves de Brito, L. A. (2015). Investigating the relationship between reading and writing: an analysis of the reader status in the pre-university students’ writing. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 43(2), 816–829. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/483

Issue

Section

Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas