Representations about academic scientific texts: clues for the didactics of writing in the university

Authors

  • Juliana Alves Assis Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Keywords:

Academic-scientific writing, literacy, social representations

Abstract

This article analyzes social representations noticed in discourse activities in which Language and Literature students are driven to thematize their experiments by learning and practicing academic scientific writing. The study also aims to offer contributions for the didactization of our scientific discourse in the university, especially considering the challenges that academic scientific writing poses to the students regarding the construction of an author’s position.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRIC, Jean-Claude. Pratiques sociales et représentations. Paris: Presses Universitaires de France, 1994.

ASSIS, Juliana Alves. Saberes, valores e crenças sobre a prática docente no discurso do professor em formação. Perspectiva , Florianópolis, UFSC, Dossiê: Letramentos em contextos educativos. v. 28, n. 2, p. 467-486, jul.-dez. 2010.

ASSIS, Juliana Alves; MATA, Maria Aparecida da. A escrita de resumos na formação inicial do professor de Língua Portuguesa: movimentos de aprendizagem no espaço da sala de aula. In: KLEIMAN, Angela Bustos; MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles (Org.). Letramento e formação do professor: práticas discursivas, representações e construção do saber. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2005. p. 181-202.

BAZERMAN, Charles. Gênero, agência e escrita, São Paulo: Cortez, 2006.

BOCH, Françoise; GROSSMANN, Francis. Referir-se ao discurso do outro: alguns elementos de comparação entre especialistas e principiantes. Scripta, Belo Horizonte, PUC Minas, v. 6, n. 11, p. 97-108, 2002.

BOCH, Françoise; RINCK, Fanny (Ed.). Énonciation et rhétorique dans l’écrit scientifique, Lidil, Grenoble, Université Stendhal, n. 41, 2010.

DABÈNE, Michel. Aspects socio-didactiques de l’acculturation au scriptural: hypothèses et options méthodologiques. In: DABÈNE, Michel. Vers une didactique de l’écriture. Pour une approche pluridisciplinaire. Paris; Bruxelles: INRP & de Boeck, 1996.

DABÈNE, Michel. Iletrismo, práticas e representações da escrita, Scripta, Belo Horizonte, PUC Minas, v. 6, n. 11. p. 13-22, 2002.

DABÈNE, Michel; REUTER, Yves (Ed.). Pratiques de l’écrit et modes d’accès aux savoirs dans l’enseignement supérieur, Lidil, Grenoble: Université Stendhal, n. 17, 1998.

DEFAYS, Jean-Marc; ENGLEBERT, Annick; POLLET, Marie-Christine; ROSIER, Laurence, THYRION, Francine (Ed.). Acteurs et contextes des discours universitaires. Paris: l’Harmattan, 2009.

DELCAMBRE, Isabelle; DONAHUE, Christiane; LAHANIER-REUTER, Dominique. Ruptures et continuités dans l’écriture à l’université. Scripta, Belo Horizonte, PUC Minas, v. 13, n. 24, p. 227-244, 2009.

HOLLAND, Dorothy; LACHICOTTE JR.; William; SKINNER, Debra; CAIN, Carole. Identity and agency in cultural worlds. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1998.

KLEIMAN, Angela Bustos (Org.). A formação do professor: perspectivas da linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.

LEA, Mary R.; STREET, Brian V. The Academic Literacies model: theory and applications. Theory into Practice, v. 45, n. 4, p. 368-377, 2006.

MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Atividades de (re)textualização em práticas acadêmicas: um estudo do resumo. Scripta, Belo Horizonte, PUC Minas, v. 6, n. 11, p. 109-122, 2002.

MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. A dinâmica das e nas representações sociais: o que nos dizem os dados textuais? Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 229-238, set.-dez. 2009.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.

ONILLON, Sandrine. Pratiques et répresentations de l’écrit. Berne: Peter Lang, 2006.

PY, Bernard. Représentations sociales et discours. Questions épistémologiques et méthodologiques. Travaux neuchâtelois de linguistique, Neuchâtel: Université de Neuchâtel, n. 32, p. 5-20, 2000.

REUTER, Yves. L ́écrit et le discours de recherche. Lidil, Grenoble, Université Stendhal, n. 17, p. 11-26, 1998.

SILVA, Jane Quintiliano Guimarães. O memorial no espaço da formação acadêmica: (re)construção do vivido e da identidade. Perspectiva, Florianópolis, UFSC, v. 28, n. 1, 2010.

STREET, Brian. What’s new in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current Issues in Comparative Education, v. 5, n. 2, p. 77-91, 2003.

STREET, Brian. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, dez. 2010. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732010000200011&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 5 fev. 2013.

SWALES, John Malcolm. Genre Analysis: English in Academic & Research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Published

2015-05-24

How to Cite

Alves Assis, J. (2015). Representations about academic scientific texts: clues for the didactics of writing in the university. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 43(2), 801–815. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/482

Issue

Section

Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas