Language instances in child’s speech

Authors

  • Irani Rodrigues Maldonade Universidade de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil

Keywords:

language acquisition, interacionism, error

Abstract

This article aims to reflect on the child’s relation with language, supported by the interactionist theory developed by De Lemos (1992; 2002). In the previous study, two possible movements in the language acquisition process were highlighted: a) the first movement: when message refers to itself and b) the second movement: when message refers to the code, in the terms of Jakobson (1974) theoretical framework. The task here is to integrate these movements into the interacionist theorization. The results show that in the first movement, the child is in the first or second position in the language acquisition process, according to De Lemos theorization and in the second movement, the child is in the second or third position in language acquisition process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DE LEMOS, C. G. Sobre a aquisição da linguagem e seu dilema (pecado) original. Boletim da Abralin, n. 3, p. 97-126, 1982.

DE LEMOS, C. G. Los processos metafóricos y metonímicos como mecanismo de cambio. Substratum, n. 1, p. 121-135, 1992.

DE LEMOS, C. G. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 42, p. 41-69, 2002.

FIGUEIRA, R. O erro como dado de eleição nos estudos de aquisição da linguagem. In: CASTRO, M. F. C. (Org.) O método e o dado no estudo da linguagem. Campinas: Editora da Unicamp, 1996. p. 55- 86.

FIGUEIRA, R. Quando reflexividade e aquisição da linguagem se encontram: jogos, réplicas e reformulações. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ALFAL, XV, 2008, Montevidéu. Anais...Montevidéu: ALFAL, 2008, CD do evento.

JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 1969 [1963]. 162p.

JAKOBSON, R. Ensayos de Linguística General. Tradução de J. Pujol e J. Cabanes. Barcelona: Editorial Seix Barral, 1974.

JAKOBSON, R.; PORMORSKA, K. O paralelismo. Diálogos. Tradução de E. Kossovitch. São Paulo: Cultrix, 1980.

KARMILOFF-SMITH, A. From meta-processes to conscious access: evidence from children metalinguistics and repair data. Cognition, v. 23, p. 95-147, 1986.

LIER-DE-VITTO, M. F.; ANDRADE, L. Considerações sobre a interpretação de escritas sintomáticas de crianças. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 13, n. 24, p. 54-71, 2008.

LORANDI, A.; LAMPRECHT, R. R. Processos morfológicos na fala infantil: a percepção da gramática da língua pela criança. In: ENCONTRO DO CÍRCULO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS DO SUL, 8, 2008, Porto Alegre. Anais... CELSUL, 2008, p. 1-10.

MALDONADE, I. R Erros na aquisição de verbos com alternância vocálica: uma análise sócio-interacionista. Campinas: Unicamp, 1995. 211 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

MALDONADE, I. R Erros na aquisição da flexão verbal: uma análise interacionista. Campinas: UNICAMP, 2003. 167 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

MALDONADE, I. R Erros na aquisição da flexão verbal: reflexividade e constituição do paradigma verbal. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 462-476, 2010.

MALDONADE, I. R Algumas considerações sobre o erro e a autocorreção no processo de aquisição da linguagem. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 539-552, 2011.

MALDONADE, I. R O erro e a autocorreção na relação da criança com a língua. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 403-418, 2012.

POSSENTI, S. Metalinguagem tem! In: Encontro do Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo, XXI, 1992, Jaú. Anais... São Paulo: Anais do GEL, 1992, v. 2, n. 2, p. 1123-1130.

SALONEN, T.; LAAKSO, M. Self-repair of speech by four-year-old Finnish children. Journal of Child Language, Cambridge, v. 36, p. 855-882, 2009.

SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 1972. 279 p. STUMP, E. M. Uma proposta enunciativa para o tratamento da metalinguagem na aquisição da linguagem. Acta Scientiau. Language and Culture, Maringá, v. 33, n. 2, p. 271-280, 2011.

Published

2015-05-24

How to Cite

Maldonade, I. R. (2015). Language instances in child’s speech. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 43(2), 666–678. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/472

Issue

Section

Aquisição de Linguagem: L1