Aspectos acústico-prosódicos do alongamento silábico em contextos de intensificação na fala de professores do ensino básico
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v54i1.3810Abstract
This study presents a characterization of the acoustic-prosodic aspects of duration, fundamental frequency (f0), and spectral emphasis (relative intensity) of syllables and their phones across pre-tonic, tonic, and post-tonic positions in intensifying words spoken by primary school teachers. The analysis was conducted through a text-reading experiment in three intensification contexts (neutral, intensified, and extra-intensified). Acoustic measurements were extracted using the GenAcousticsSegments script in the PRAAT acoustic analysis program. The data come from six participants (both male and female) who are primary school teachers from Campinas/SP and the São Paulo region. The results showed that syllabic duration increases as intensification contexts are applied, establishing an iconic relationship between syllabic lengthening and meaning intensification effects.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.
