Multimodalidade em cenas de atenção conjunta com criança cega: estudo de caso único
Multimodality in scenes of joint attention with blind child: single case study
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v51i1.3344Abstract
This study proposes to discuss the multimodal functioning of language in the interaction between mother and blind child. From studies on joint attention and the multimodal linguistic perspective, we analyzed filmed data of interaction between mother and blind child in their home environment. For transcription, the software Eudico Linguistic Annotator (ELAN) has been a used tool for this purpose, because it allows the records of semiotic modes at the exact time of their occurrence. The results of this study reveal initiatives of joint attention and clues of mutual engagement in diverse everyday interactive scenes, in which looks/touches, tactile gestures, body movements and vocal productions with prosodic markings constituted significant semioses in the multimodal matrix of language in interactions of joint attention between mother and blind child.
Keywords: multimodality; joint attention; blindness.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.