Habilidades afetivas em livros didáticos: o gerenciamento tensivo do gosto pela leitura
Affective skills in textbooks: the tension management of the taste for reading
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v51i1.3342Abstract
This paper aims to discuss the strategies used in two sections of the book Way to English (TAVARES; FRANCO, 2020) intended for Brazilian English language learners from 6th grade. We are interested in the strategies that dialogue with the affective domain of learning. Concerning the affective goals set forth in the Common National Curriculum Base (BNCC), the textbooks’ reformulations, which occurred in the last three years, tried to establish links with the document. For this discussion, we explored the skill “take interest in the text read” (EF06LI12), as stated in the BNCC. We elected the Tensive Semiotics, based on Zilberberg (2011), a theoretical unfolding of Discursive Semiotics, as a theoretical and methodological tool. Similarly, we started from the affective scheme proposed by Bloom, Krathwohl and Masia (1982), a classification of educational objectives in the field.
Keywords: tensive semiotics; teaching; BNCC; textbook; socio-affective competencies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.