Michaelis: a view on four bilingual school dictionaries

Authors

  • Fábio Henrique de Carvalho Bertonha Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0003-0770-4302
  • Claudia Zavaglia Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0003-0250-7019

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i2.3067

Keywords:

Lexicography, bilingual dictionaries, equivalence.

Abstract

In this paper, we compared several entries, in their translation equivalents in four printed bilingual school dictionaries produced by the Michaelis group: Portuguese-French (2009), Portuguese-Spanish (2008), Portuguese-English (2009), and Portuguese-Italian (2009). Based on Humblé (2005), Bevilacqua (2006), Schmitz (2008), Rios and Xatara (2009) for treating Bilingual Lexicography (BL), we intend to evaluate the description of these lexemes to contrast them, verifying whether or not there are shown in contexts, if they contribute to users’ comprehension, both for production and understanding. The results show that all four dictionaries are better than is often expected, although some decisions do not seem to reveal a standardization policy firmly established by each team of lexicographers.

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Author Biographies

Fábio Henrique de Carvalho Bertonha, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

Doutorando junto ao Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, pela UNESP/São José do Rio Preto; Mestre pela mesma instituição. Sua área de concentração corresponde à Linguística Aplicada, cuja linha de pesquisa é Lexicologia e Lexicografia, pela UNESP-IBILCE. Graduou-se no curso de Bacharelado em Letras com Habilitação de Tradutor (inglês e italiano, em 2010; francês e espanhol, em 2016) também pela mesma universidade. Pesquisa na área de Lexicografia lidando com dicionários especiais. Atua como tradutor autônomo/freelancer e ministra aulas das respectivas línguas de formação.

Claudia Zavaglia, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

É Livre-Docente em Lexicografia e Lexicologia desde 2009. Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1988), mestrado em Língua e Literatura Italiana pela Universidade de São Paulo (1997) e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Campus de São José do Rio Preto - SP - IBILCE. Desde 2003, atua na Pós-graduação em Estudos Linguísticos da UNESP/IBILCE, na linha Lexicologia e Lexicografia, direcionando suas pesquisas, substancialmente, para os estudos lexicográficos, lexicológicos e tradutológicos.

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Published

2021-07-23

How to Cite

Bertonha, F. H. de C., & Zavaglia, C. (2021). Michaelis: a view on four bilingual school dictionaries. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(2), 558–578. https://doi.org/10.21165/el.v50i2.3067

Issue

Section

Artigos