The book trailer as a semiotic practice: strategies for disseminating Hilda Hilst's work

Authors

  • Matheus Nogueira Schwartzmann Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Assis, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2887-3570
  • Gustavo Henrique Rodrigues de Castro Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4486-9579

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i3.3062

Keywords:

Hilst, Hilda, Paratexto, Práticas Semióticas, Semiótica Francesa

Abstract

Starting from the point of view of the levels of the relevance of semiotic analysis (J. Fontanille), in dialogue with the concept of paratext (G. Genette), this paper analyzes how the book pre-sale practice can determine the circulation of a work. To do so, the homonymous book trailer of the work Da poesia by Brazilian author Hilda Hilst [1930-2004], published on Cia. das Letras’s YouTube channel was examined. By considering the book trailer as a strategy and after discussing the specifics of its formal support, the conclusion was that the practice of pre-sale encompasses the YT platform. Such practice gives it a modal function: signing a purchase and reading contract with the addressee, by offering them literary and commercial values. Therefore, the matter of "value" (canonical, popular work, etc.) finds its relevance beyond the literary text in the interfaces established with other sociocultural systems such as the market. They determine the modalities of circulation and the status of the work within the culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARÊAS, Vilma; WALDMAN, Berta. Hilda Hilst – o excesso em dois registros. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro. 3 de out. 1989.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2003.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. São Paulo: Humanitas, 2001.

BOURDIEU, Pierre. Uma revolução conservadora na edição. Política e sociedade. Revista de Sociologia Política. v. 17, n. 39, p. 198-248, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufscr/index.php/politica/article/view/21757984.2017v17n39p198/37845. Acesso em: jul. de 2018.

BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. Youtube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa está transformando a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.

AUTOR. Xxxx.

COMPANHIA DAS LETRAS. Book-trailer: Da poesia [on-line]. São Paulo: Companhia das letras, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3P6f2 HeXEtM&t=18s. Acesso em: set. 2020.

DINIZ, Cristiano. Fico besta quando me entendem: entrevistas com Hilda Hilst. São Paulo: Biblioteca Azul, 2013.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação. 2 ed. São Paulo: Ática, 2016.

FIORIN, José Luiz. Da necessidade de distinção entre texto e discurso. In: BRAIT, Beth; SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília (Orgs.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012. p. 146-165.

FIORIN, José Luiz. Interdiscursividade e intertextualidade. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2010a. p. 161-193.

FONTANILLE, Jacques. Semiótica do discurso. 2. ed. Trad. Jean Cristtus Portela. São Paulo: Contexto, 2015.

FONTANILLE, Jacques. Pratiques Sémiotiques. Paris: PUF, 2008.

FONTANILLE, Jacques. Du support matériel au support formel. In: KLOCK-FONTANILLE, Isabelle; ARABYAN, Marc (Orgs.). L’écriture entre support et surface. Paris: L’Harmattan, 2005, p. 183-200.

GUALBERTO, Ana Cristina. Hilda Hilst e Beatriz Francisca de Assis Brandão: um diálogo sobre a autoria feminina. Revista Ártemis, v. 19, 16 out. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/26196/14090. Acesso em: set. 2020.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. 2 ed. 3 reimp. São Paulo: Contexto, 2016.

HERINGER, Victor. Posfácio. In: HILST, Hilda. Da poesia. São Paulo: Contexto, 2017.

HOUAISS. Dicionário Eletrônico. Versão 3. 0. 1. 48. Editora Objetiva, 2009.

HILST, Hilda. Da poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

LANDOWSKI, Eric. De la stratégie, entre programmation et ajustement. Nouveaux Actes Sémiotiques, n. 89-91. Limoges: Pulim, 2003.

PORTELA, Jean Cristtus. Conversations avec Jacques Fontanille. Revista Alfa. n. 50, v. 1. UNESP, 2006. p. 159-186. Disponível em: http://www.alfa.ibilce.unesp.br/download/ v5 0/1 2_ PORTELA.pdf. Acesso em: 30 ago. 2019.

AUTOR. Xxxx.

AUTOR. xxxxx.

AUTOR; xxxx.

SILVA, Cíntia Alves da. A prática da psicografia. Corpo e transmissão em relatos de experiência mediúnica. 2016. 361 p. Tese. (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/511/silva_ca_arafcl.pdf ?sey. Acesso em: out. 2018.

SCHCOLNIK, Fernanda. Hilda Hilst: escritora maldita? Estação Literária. Londrina, v. 12, p. 452-468, jan. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL12-Art29.pdf. Acesso em: set. 2020.

ZILBERBERG, Claude; FONTANILLE, Jacques. Tensão e significação. São Paulo, Discurso Editorial/Humanitas, 2001.

Published

2021-12-27

How to Cite

Schwartzmann, M. N., & Castro, G. H. R. de . (2021). The book trailer as a semiotic practice: strategies for disseminating Hilda Hilst’s work. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(3), 1321–1337. https://doi.org/10.21165/el.v50i3.3062

Issue

Section

Artigos