Verbally based discourse markers: two hypotheses of language change in usages of the verb “crer” (to believe)

Authors

  • Lucas Borel Cristiano Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8758-4832
  • Solange de Carvalho Fortilli Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8348-4359

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i1.3056

Keywords:

cognitive verbs, verb crer, discourse markers, language change, adverbial clause.

Abstract

The purpose of this article is to address two possible trajectories of change that generate discourse markers (MD) in Portuguese, specifically, verbal-based markers. The first, headed by Thompson and Mulac (1991) and widely accepted in studies on the topic, will be related to a second, coming from Brinton (1996, 2008, 2017). Outlining a possible association with a more recent field of change, contemplated by studies of the diachronic construction grammar (TRAUGOTT; TROUSDALE, 2013), we point out the difference between reanalysis and neoanalysis within the raised trajectories. We used the verb crer (to believe) to demonstrate another analysis about linguistic change involving the verb > discourse marker path. Our referrals are aimed at considering other sources for the emergence of verbal-based markers, different from those that are most widely defended so far.

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Author Biographies

Lucas Borel Cristiano, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil

É graduado em Letras (Português/Literatura) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) e mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Letras, área de concentração em Estudos Linguísticos, pela mesma universidade. Em 2016, foi monitor bolsista em nível de graduação na disciplina de "Prática de Produção de Textos em Língua Portuguesa". Desenvolveu pesquisa de Iniciação Científica (2017/2018) a respeito dos parentéticos epistêmicos e, atualmente, pesquisa a perífrase "pode crer" em perspectiva construcional da gramática, ambos orientados pela Profª Drª Solange de Carvalho Fortilli. Atua nas linhas de Mudança Linguística, Gramaticalização e Construcionalização. É membro do Grupo de Estudos Sociofuncionalistas, sob coordenação da Profª Drª Taísa Peres de Oliveira, na mesma universidade.

Solange de Carvalho Fortilli, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil

Graduada em Letras (Português-Francês) pela Universidade Estadual Paulista, Mestre e Doutora em Estudos Linguísticos pela mesma Instituição. É professora adjunta do câmpus de Três Lagoas da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, onde atua no ensino de graduação nas áreas de Morfologia e Sintaxe da Língua Portuguesa. Em nível de pós-graduação, compõe o quadro docente do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) e é responsável pelas disciplinas referentes à gramática do português e à variação linguística e pela orientação de dissertações a elas relacionadas. Integrante também do Programa de Pós-Graduação em Letras e do Grupo de Estudos Sociofuncionalistas (GESF), desenvolve, sobretudo, os temas mudança linguística, gramaticalização e subjetivização.

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Published

2021-04-29

How to Cite

Cristiano, L. B., & Fortilli, S. de C. (2021). Verbally based discourse markers: two hypotheses of language change in usages of the verb “crer” (to believe). Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(1), 108–125. https://doi.org/10.21165/el.v50i1.3056

Issue

Section

Artigos