Orality as digital content in graduation: an experience with podcasts in times of remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i2.3021

Keywords:

remote teaching, genre oral exposure, teaching oral genres, ICT.

Abstract

This article deals with a teaching experience of the oral exposure genre involving students of the Pedagogy course during the social isolation caused by the Covid-19 pandemic. With the advent of new digital information and communication technologies mediating the didactic interaction remotely, the guiding question of the research arises: in the context of the remote teaching caused by the pandemic, the podcast favors the teaching of the oral exposure genre in an initial training course of teachers? Thus, the general objective is to contribute to the understanding and use of the oral exposure genre in the digital sphere. We used the postulates on genres and orality by Antunes (2003), Bakhtin (2010), Bronckart (1985), Dolz et al. (2004), Fávero, Andrade and Aquino (2009), Marcuschi (2003, 2007, 2008), Schneuwly and Dolz (2004); to the perspectives of the NTICs of Xavier and Marcuschi (2004).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BRONCKART, J.-P.; BAIN, D.; SCHNEUWLY, B.; DAVAUD, C.; PASQUER, A. Le fonctionnement des discours: um modèle psychologique et une méthode d’analyse. Paris: Delachaux et Niestlé, 1985.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; PIETRO, J-F. de; ZAHND, G. A exposição oral. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução Roxane Rojo. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

FÁVERO, L. L.; ANDRADE, M. L. C. V. O.; AQUINO, Z. G. O. Oralidade e escrita: perspectivas para o ensino de língua materna. 7. ed. São Paulo: Cortez. 2009.

GERALDI, J. W. O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste, 1984.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MARCUSCHI, L. A. A questão do suporte dos gêneros textuais (parte 2). DLCV – Língua, Linguística & Literatura, João Pessoa, v. 1 n. 1, p. 9-40, out. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/dclv/article/view/7435. Acesso em: 25 ago. 2020.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

MARCUSCHI, L. A. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (org.). Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução Roxane Rojo. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1985.

Published

2021-07-23

How to Cite

Rodrigues Júnior, H., & Alves Junior, H. da G. (2021). Orality as digital content in graduation: an experience with podcasts in times of remote teaching. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(2), 850–869. https://doi.org/10.21165/el.v50i2.3021

Issue

Section

Artigos