The emergence of cultural issues in teletandem: perspectives and reflections

Authors

  • Paola de Carvalho Buvolini Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium (UNISALESIANO), Lins, São Paulo, Brasil http://orcid.org/0000-0003-3781-7201
  • Katia Rodrigues Mello Miranda Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Assis, São Paulo, Brasil http://orcid.org/0000-0002-2041-9795
  • Daniela Nogueira de Moraes Garcia Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Assis, São Paulo, Brasil http://orcid.org/0000-0003-2813-7538

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i1.3001

Keywords:

culture, teletandem, interaction.

Abstract

The relevance of cultural issues in language learning is identified in the globalized scenarios of internationalization and technologies. Considering teletandem as a learning context of partnerships for bilingual conversations, we approach cultural themes that emerge in interaction as well as the treatment they are given by the participant when enunciating them. Based on teletandem (TELLES, 2009, 2011, 2015), culture (LEVY, 2007; PADILHA, 2004), intercultural competence (BELZ, 2003), and interculturality (WELSCH, 1999) theoretical basis, this paper focus on an interpretativist methodology for case studies of 2016 reports. The results point to culture greater treatment by the interactant as partners are brought together and expand the intercultural perspective of interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 5. ed. Campinas: Pontes, 2008.

BELZ, J. A. Linguistic perspectives on the development of intercultural competence in telecollaboration. Language Learning & Technology, v. 7, n. 2, p. 68-99, 2003.

BRAMMERTS, H.; KLEPPIN, K. Supporting face-to-face tandem learning. In: LEWIS, T; WALKER, L. (ed.). Autonomous Language Learning in Tandem. Sheffield (UK): Academy Electronic Publications Limited, 2003.

BUTLER, J. Lenguaje, poder e identidad. Tradução Javier Sáez y Beatriz Preciado. Madrid: Síntesis, 2004.

BUTLER, J. Bodies That Matter. Londres: Routledge, 1999. [o capítulo introdutório deste livro foi publicado, em português, em LOURO, G. L. (org.). O corpo educado – Pedagogias da Sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999, p. 151-172].

BUVOLINI-FREITAS, P. C. Efeitos dos estereótipos no teletandem. 2020. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2020.

DELLILE, K. H.; CHICHORRO FERREIRA, A. (ed.). Aprendizagem autónoma de línguas en Tandem (Textos pedagogicos e didácticos. 12). Lisboa: Colibri, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, 2002.

GARCIA, D. N. M. Perspectivas educacionais e novas demandas: contribuições da telecolaboração. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (ed.). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. Thousand Oaks: Sage Publications, 1998.

KRAMSCH, C. Language and Culture. Oxford: Oxford University Press, 1998.

KRAMSCH, C.; URYU, M. Intercultural contact, hybridity and third space. In: JACKSON, J. (ed.). The Routledge Handbook of Language and Intercultural Communication. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014. p. 211-225.

LEVY, M. Culture, culture learning and new Technologies: toward a pedagogical framework. Language Learning and Technology. v. 11, n. 2, p. 104-127, 2007.

MENDES, E. Perspectivas interculturais no ensino de línguas: uma relação “entreculturas”. In: ALVAREZ, M. L. O; SILVA, K. A. da. (org.). Linguística Aplicada: múltiplos olhares. Brasília: Pontes, 2007. p. 119-139.

O’DOWD, R. From telecollaboration to virtual exchange: state-of-the-art and the role of UNICollaboration in moving forward. Journal of Virtual Exchange, v. 1, p. 1-23, 2018.

O’DOWD, R. The EVALUATE Group. Evaluating the impact of virtual Exchange on initial teacher education: a European policy experiment. Research-publishing.net., 2019.

PADILHA, P. R. Currículo Intertranscultural: novos itinerários para a educação. São Paulo: Cortez, 2004.

RODRIGUES, D. G. A articulação língua-cultura na coconstrução da competência intercultural em uma parceria de Teletandem. 2013. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2013.

ROSS, A. F.; DISALVO, M. L. Negotiating displacement, regaining community: The Harvard Language Center´s response to the COVID-19 crisis. Foreign Language Annals, p. 1-9, 2020. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/flan.12463. Acesso em: 02 jul. 2020.

RYDER, L.; LYNCH, L. Y. Understanding Tensions: Activity Systems Analysis of Transpacific Collaboration. CALICO Journal, v. 31, n. 2, p. 201-220, 2014.

SALOMÃO, A. B. C. A cultura e o ensino de língua estrangeira: perspectivas para a formação continuada no projeto teletandem Brasil. 2012. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2012.

SCHENKER, T. Intercultural Competence and Cultural Learning through Telecollaboration. CALICO Journal, v. 29, n 3, p. 449-470, 2012.

TELLES, J. A. Learning foreign languages in teletandem: Resources and strategies. D.E.L.T.A., v. 31, n.3, p. 603-632, 2015.

TELLES, J. A. Teletandem e Transculturalidade na interação on-line em línguas estrangeiras por webcam. Projeto de pesquisa financiado pela FAPESP, 2011.

TELLES, J. A. Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas: Pontes, 2009.

ZAKIR, M. A. Cultura e(m) telecolaboração: uma análise de parcerias de teletandem institucional. 2015. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2015. ​

WELSCH, W. Transculturality – the puzzling form of cultures today. In: FEATHERSTONE, M.; LASH, S. (org.). Spaces of culture: city, nation, world. London: Sage, 1999. p. 194-213.

YIN, R. K. Case Study Research: Design and methods. 5. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2013.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. da. Identidade e diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

Published

2021-04-29

How to Cite

Buvolini, P. de C., Miranda, K. R. M., & Garcia, D. N. de M. (2021). The emergence of cultural issues in teletandem: perspectives and reflections. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(1), 57–73. https://doi.org/10.21165/el.v50i1.3001

Issue

Section

Artigos