Discursive representations about child neglect and sexual abuse in reports by students of Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v50i3.2932Keywords:
Análise de Discurso Crítica, Educação de Jovens e Adultos, infância, abuso sexual, abandono afetivoAbstract
This paper analyzes discursive representations about child neglect and sexual abuse in compositions written by female Youth and Adult Education students and in interviews conducted with them. The theory and method used is Critical Discourse Analysis, more specifically Norman Fairclough’s Dialectic-Relational Approach. The research corpus is composed of excerpts from the compositions and interviews. For its analysis, we use the categories lexical choices, intertextuality, and interdiscursivity, and the representation of social events and social actors. It is understood that the recurrence of reports of the analyzed practices points to the complexity of the experiences lived by the students in their childhoods and that understanding how they represent these events is an important part to be considered in the educational process.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BASTOS, E. F. A responsabilidade pelo vazio do abandono. In: BASTOS, E. F.; SOUSA, A. H. de (coords.). Família e jurisdição II. Belo Horizonte: Del Rey, 2008.
BEAUVOIR, S. de. O segundo sexo 2: a experiência vivida. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967.
CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.
DELPHY, C. Patriarcado (teorias do). In: HIRATA, H. et al. (orgs.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: UNESP, 2009.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2016.
FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
hooks, b. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
hooks, b. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
MAGALHÃES, I.; MARTINS, A. R.; RESENDE, V. de M. Análise de discurso crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2017.
ROMERO, K. R. P. dos S. Crianças vítimas de abuso sexual: aspectos psicológicos da dinâmica familiar. Curitiba: Centro de Apoio Operacional das Promotorias da Criança e do Adolescente, 2007.
TITSCHER, S. et al. Methods of Text and Discourse Analysis. London: Sage, 2000.
VAN LEEUWEN, T. A representação dos atores sociais. In: PEDRO, E. R. (org.) Análise Crítica do Discurso: uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Caminho, 1997. p. 169-222
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.