Didactic practice: between programming, manipulation, and adjustment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2869

Keywords:

teaching, didactic practice, forms of interaction, semiotics.

Abstract

This paper aims at explaining the transformations that have been imposed on the didactic practice of Brazilian teachers in the light of the discourse of change strengthened by Brazil’s Parâmetros Curriculares Nacionais (1998) and, more recently, by the Base Nacional Comum Curricular (2018). To do this, we present, in the framework of Discursive Semiotics and Sociosemiotics, a rational view of teaching activity conceived as a semiotic practice, in other words, an action that builds in its unfolding the meaning of a situation governed by codes of conduct, norms and (pre-)established procedures. To that end, we will examine the changes that occurred in the dynamics of narrative functioning from a traditional didactic-pedagogical perspective to this renewed one. We hope to collaborate thus with the need for clarification and dissemination on this topic, showing that this much-demanded transformation of teaching practice in Basic Education lies on the shifting from the class as a teaching path of the teacher-subject’s performance, to the learning path of the student-subject, that is, from monologue to dialogue, to the shared construction of skills and competences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliane Soares de Lima, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil

Pós-Doutoranda do Departamento de Linguística, da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP).

References

BARROS, D. L. P. Teoria do discurso. Fundamentos Semióticos. São Paulo: Humanitas, 2001.

ERICKSON, F. Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. In: WITTROCK, M. C. (org.). La investigación de la enseñanza, II. Barcelona: Paidos, 1989. p. 195-301.

FABBRI, P. Champ de manoeuvres didactiques. Le Bulletin, n. 7, p. 9-14, 1979.

FONTANILLE, J. Para mudar, começar pelo fim: digressão sobre a racionalidade didática. EntreLetras, v. 7, n. 2, p. 15-18, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/3203/9476. Acesso em: 13 jun. 2020.

FONTANILLE, J. Pratiques sémiotiques. Paris: PUF, 2007.

FONTANILLE, J. Entretien. Langue française. Sémiotique et enseignement du français, Larousse, n. 61, p. 121-128, 1984.

GREIMAS, A. J. Pour une sémiotique didactique. Le Bulletin, n. 7, p. 3-8, 1979.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2008.

HOUAISS, A. Dicionário eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

LANDOWSKI, E. Regimes de sentido e formas de educação. EntreLetras, v. 7, n. 2, p. 8-14, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/3201/9472. Acesso em: 25 jun. 2020.

LANDOWSKI, E. Interações arriscadas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.

LIBÂNEO, J. C. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 159, p. 38-62. 2016.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

LIBÂNEO, J. C. Ensinar e aprender, aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (org.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez Editora, 2012.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2011.

PORTELA, J. C. Práticas didáticas: um estudo sobre os manuais brasileiros de semiótica greimasiana. 2008. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2008.

TATIT, L. Semiótica à Luz de Guimarães Rosa. São Paulo: Ateliê Editorial, 2010.

Published

2021-07-23

How to Cite

Lima, E. S. de. (2021). Didactic practice: between programming, manipulation, and adjustment. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(2), 669–684. https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2869

Issue

Section

Artigos