Youth protagonism and semiotic practices: an outline of theories done in the field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v48i3.2222

Keywords:

semiotic practices, youth protagonism, narrativity, action, education

Abstract

In this article, we examine some of the main theoretical theories in the field of French Semiotics regarding the issue of the practices. We take this path in order to establish a dialogue with the educational methodology of youth protagonism. This concept has been increasingly used in the last decades in Brazil. In a first moment, we analyze the theory of Fontanille, whose model has different levels of immanent textual manifestations. After that, we dedicate to describe the work of Landowski. This author’s ideas aim to offer a semiotic construct that is capable of dealing with different interaction regimes. In the end, we recover a few propositions by Greimas about gestures and put these ideas in perspective with some reflections on this issue made by Tatit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Carmona Leite, Universidade de São Paulo

Doutorando pelo Departamento de Linguística

Programa de Pós-Graduação em Linguística da FFLCH / USP

References

BAILLY, A. Dictionnaire Grec-Français. Paris: Hachette, 1935. Disponível em: https://archive.org/details/BaillyDictionnaireGrecFrancais. Acesso em: 01 jul. 2018.

COSTA, A. C. G. da. Juventude popular urbana: educação, cultura, trabalho: a parceria entre ONGs de base comunitária e empresas: o case ACJ Brasil United-Way. São Paulo: Associação Caminhando Juntos – ACJ, 2007.

COSTA, A. C. G. da. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. Salvador: Fundação Odebrecht, 2000.

DELORS, J. et al. Educação, um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. Brasília: Setor de Educação da Rep. da Unesco no Brasil, Fund. Faber-Castell, 2010. Tradução G. J. de Freitas Teixeira. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf. Acesso em: 28 jan. 2018.

FONTANILLE, J. Pratiques sémiotiques. Paris: Presses Universitaires de France, 2008.

LANDOWSKI, E. Interações arriscadas. Tradução L. H. O. da Silva. São Paulo: Estação das Letras e Cores: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2014.

GREIMAS, A. J. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. Tradução D. Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin: Edusp, 2014.

GREIMAS, A. J. Da imperfeição. Tradução A. C. de Oliveira. São Paulo: Hacker Editores, 2002.

GREIMAS, A. J. Sobre o sentido: ensaios semióticos. Tradução A. C. Cruz Cesar et al. Petrópolis: Vozes, 1975.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J Dicionário de semiótica. 2. ed. 1. reimp. Tradução A. Dias Lima et al. São Paulo: Contexto, 2012.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S. Grande Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. 2. reimp. Rio de Janeiro: Secretaria de Cultura do Rio de Janeiro, Objetiva, 2007.

PORTELA, J. C.; SCHWARTZMANN, M. N. A noção de gênero em semiótica. In: PORTELA, J. C. et al. (org.). Semiótica: identidade e diálogos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

p. 69-95.

PORTELA, J. C. et al. (org.). Semiótica: identidade e diálogos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 69-95.

TATIT, L. Semiótica à luz de Guimarães Rosa. São Paulo: Ateliê Editorial, 2010.

TATIT, L Todos entoam: ensaios, conversas e lembranças. 2. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2014.

ZILBERBERG, C. Razão e poética do sentido. Tradução I. C. Lopes; L. Tatit e W. Beividas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

Published

2019-12-18

How to Cite

Leite, D. C. (2019). Youth protagonism and semiotic practices: an outline of theories done in the field. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 48(3), 1440–1456. https://doi.org/10.21165/el.v48i3.2222

Issue

Section

Artigos