Enunciative complexity in Memórias da Emília

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v48i1.2206

Keywords:

heterogeneous writing, enunciative complexity, relation speech/writing

Abstract

This paper investigates what enunciative roles are used to represent the relation me/ other in the enunciative complexity of a piece written for children: Memórias da Emília (Memories of Emilia) (1939/1969), by Monteiro Lobato. The results show some enunciative games organized by a narrator (L), who simulates dialogical relations built as if they were enunciated by interlocutors who perform, simultaneously, multiple and intertwined roles in these relations, namely: those of a speaker, a listener, a writer and a reader. These intertwinements, as they indicate a non-dichotomization of the interlocutors in stagnant roles, ended up showing a heterogeneous constitution of the written work itself, since such multiplicity of roles evokes different transits and forms of relationship between the spoken and the written in the writing process itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Suelen Santos, Professora da UFAC e doutoranda no programa de Estudos Linguísticos da UNESP de São José do Rio Preto.

Departamento de Letras

Área- Linguística

References

ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L.; GERALDI, J. W. Considerações sobre a utilização de um paradigma indiciário na análise de episódios de refacção textual. Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas, v. 25, p. 5-23, jan./jun. 1995.

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 19, p. 25-42, jul./dez. 1990.

AUTHIER-REVUZ, J. Palavras incertas: as não-coincidências do dizer. Campinas: UNICAMP, 1998.

AUTHIER-REVUZ, J. Entre a transparência e a opacidade – um estudo enunciativo do sentido. Tradução Alda Scher e Elsa Maria Nitsche Ortiz. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

BAKHTIN, M. (VOLOCHINOV, V. N.). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitex, 1979.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 1993.

BRAIT, B. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: BRAIT, B. Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. 2. ed. Campinas: Editora UNICAMP, 2006.

p. 87-98.

CHACON, L. Ritmo da escrita: uma organização do heterogêneo da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

CHACON, L. Oralidade e letramento na construção da pontuação. Revista Letras (Curitiba), Curitiba, v. 61, n. esp., p. 97-122, 2004.

CORRÊA, M. L. G. Letramento e heterogeneidade da escrita no ensino de Português. In: SIGNORINI, I. (org.). Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 135-166.

CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

CORRÊA, M. L. G. Encontros entre prática de pesquisa e ensino: oralidade e letramento no ensino da escrita. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 625-648, jul./dez. 2010.

CORRÊA, M. L. G. As perspectivas etnográfica e discursiva no ensino da escrita: o exemplo de textos de pré-universitários. Revista da ABRALIN, v. eletrônico, n. especial, 2. parte,

p. 333-356, 2011.

CORRÊA, M. L. G. Bases teóricas para o ensino da escrita. Linguagem em (Dis)curso. Tubarão, v. 13, n. 3, p. 481-513, set./dez. 2013.

CORRÊA, M. L. G. Epistemologias na introdução e no desenvolvimento de práticas escritas: identidades em jogo. D.E.L.T.A, v. 31, n. esp., p. 127-167, 2015.

LOBATO, M. Memórias da Emília. 16. ed. São Paulo: Brasiliense, 1969.

OLSON, D. R. From Utterance to Text: the Bias of Language in Speech and Writing. Harward Educational Review, v. 47, n. 3, p. 257-281, ago./1977.

ONG, W. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. Campinas: Papirus, 1998.

TFOUNI, L. V. Letramento e Alfabetização. São Paulo: Cortez, 2010.

VOLOSHINOV, V. N.; BAKHTIN, M. M. Discurso na vida e discurso na arte: sobre poética sociológica. Tradução Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza. In: VOLOSHINOV, V. N. Freudism. New York: Academic Press, 1976. p. 1-18.

Published

2019-04-30

How to Cite

Santos, A. S. (2019). Enunciative complexity in Memórias da Emília. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 48(1), 484–497. https://doi.org/10.21165/el.v48i1.2206

Issue

Section

Artigos