Needs analysis in High School integrated to Vocational Course in Computing at the Federal Institute of Acre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v47i2.2036

Keywords:

high school integrated to vocational course, english for specific purposes, needs analysis

Abstract

The objective of this article is to describe a needs analysis experience to the learning of English held with 100 students, seven teachers and three experts. The analysis was conducted with the aim of identifying the students profile and the target situation for the teaching of English in a High School Course integrated to Vocational on Computing from a Federal Institute of Education, Science and Technology. The research had Hutchinson and Waters (1987), Jordan (1997), Dudley-Evans and St. John (1998), Ramos (2004), Aranha (2009), Vieira and Aranha (2015), Rossini and Belmonte (2015) for the theoretical background. The instruments used for collecting data were online questionnaires, semi structured interviews and the consultation of guiding documents for the integrated courses. Results point at the genres of the discursive community (SWALES, 1990) of the computer programmers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiane das Neves, Universidade Estadual Paulista

Pós graduação em Estudos Linguísticos

References

ARANHA, S. The Development of a Genre-Based Writing Course for Graduate Students in Two Fields. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. Genre in a changing world. Colorado: The WAC Clearinghouse and Parlor Press, 2009.

ARANHA, S.; VIEIRA, B. G. A. M. Conhecimento de língua, gênero e registro acadêmicos em foco: atividades na Análise de Necessidades de um curso de EAP para pós-graduandos em Ciência da Computação. In: FERREIRA, M. M.; STELLA, V. C. R. (Org.). Redação Acadêmica: múltiplos olhares para a produção textual e o seu ensino: São Paulo: Cortez, 2018. (No prelo)

BARWARSHI, A. S.; JO REIFF, M. Gênero: História, Teoria, Pesquisa e Ensino. Tradução de Benedito Gomes Bezerra. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

BRASIL. Presidente Lula entrega campi de universidades e institutos federais. MEC, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=16096:presidente-lula-entrega-campi-de-universidades-e-institutos-federais>. Acesso em: 05 jun. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 11 de 2012, sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio, 2012a.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 06, de 20 de setembro de 2012, que define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio, 2012b.

BROOKSHEAR, J. G. Ciência da Computação: uma visão abrangente. 11. ed. Porto Alegre: Brookman Editora Ltda., 2013.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall. 2002.

DUDLEY-EVANS, T.; St. JOHN, M. J. Developments in English for Specific Purposes: A Multidisciplinary Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Orgs.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2012.

HAQUE, N. A brief study on needs analysis. Express, an International Journal of Multi Disciplinary Research, v. 1, Issue 1, jan. 2014. Disponível em: . Acesso em: 05 jun. 2016.

HEMAIS, B.; BIASI-RODRIGUES, B. A proposta sociorretórica de John M. Swales para o estudo de gêneros textuais. In. MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 108-129.

HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for Specific Purposes. 14. ed. Cambridge: Cambridge University Press., 2000[1987].

IFAC (Instituto Federal do Acre). Projeto Pedagógico do Curso Técnico de Nível Médio em Informática. Acre, Rio Branco, 2014.

JORDAN, R. R. English for Academic Purposes: A guide and resource book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press., 1997.

JOVANELI, R. Cresce contratação de profissionais sem diploma na área de TI. Revista Exame, 2010. Disponível em: <https://exame.abril.com.br/carreira/cresce-contratacao-de-profissionais-sem-diploma-na-area-de-ti/>. Acesso em: 05 jun. 2016.

RAMOS, R. C. G. Gêneros Textuais: uma proposta de aplicação em cursos de inglês para fins específicos. The ESPecialist, v. 25, n. 2, p. 107-129, 2004.

ROSSINI, A. M. Z. P.; BELMONTE, J. Panorama do ensino-aprendizagem de línguas para fins específicos: histórico, mitos e tendências. Cap. 15. In: LIMA-LOPES, R. E. de.; FISCHER, C. R.; GAZOTTI-VALLIM, M. A. (Orgs.). Perspectivas em Línguas para Fins Específicos: Festschrift para Rosinda Ramos. Coleção: Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, v. 41. Campinas: Pontes Editores, 2015.

SWALES, J. M. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Research Genres. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

VIEIRA, B. G. A. M.; ARANHA, S. A análise de necessidades na trajetória da elaboração de um curso de EAP para pós-graduandos em ciência da computação. The ESPecialist, v. 36, n. 1, p. 49-72, 2015.

ZOLIN-VESZ, F.; SOUZA, V. G. A concepção do ensino médio integrado e o ensino crítico de línguas estrangeiras: convergências e aproximações. Revista Pesquisas em Discurso Pedagógico, Departamento de Letras-IPEL/PUC-Rio, Fascículo, 8, 2010.

Published

2018-10-17

How to Cite

das Neves, C. (2018). Needs analysis in High School integrated to Vocational Course in Computing at the Federal Institute of Acre. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 47(2), 395–410. https://doi.org/10.21165/el.v47i2.2036

Issue

Section

Ensino de Segunda Língua/Língua Estrangeira