Stereotypes in Teletandem learning mediation sessions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v47i2.2020

Keywords:

stereotypes, cultural identities, Teletandem

Abstract

This article presents two case studies concerned to Teletandem language learning context (a virtual, multimodal, autonomous and telecollaborative language-learning context). According to an interpretative perspective, this article presents the analysis of excerpts from learning mediation sessions in which research participants made explicit references to stereotypes, relating them to culture and identity. The aim of the present analysis is to understand and to problematize social practices performatized through the perpetuation of cultural stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ludmila Belotti Andreu Funo, Unesp

É doutora pelo programa de pós-graduação em Estudos Linguísticos/ Linguística Aplicada da Unesp de São josé do Rio Preto (2015), possui mestrado em Linguística Aplicada (2011) e graduação em Licenciatura em Letras pela mesma instituição (2002). Atuou como revisora de materiais didáticos, professora de Educação Básica II (Inglês, Português e Leitura) e como Professora Coordenadora Pedagógica em escola de Educação Básica pela Rede Pública Estadual Paulista, tendo experiência no ensino de Língua Portuguesa (incluindo PLE, Flagship Program) e de língua Inglesa/LE. É pesquisadora vinculada ao projeto Teletandem e Transculturalidade e desenvolve pesquisas na área de ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras, formação de professores, transculturalidade e ensino de línguas, comunicação intercultural, identidades culturais e aprendizagem colaborativa.

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e Aparelhos Ideológicos de Estado. Lisboa: Presença 1970.

BACCEGA, M. A. O Estereótipo e as Diversidades. Comunicação & Educação, São Paulo, p. 7-14, set./dez. 1998.

BOSI, E. Entre a opinião e o estereótipo. Novos Estudos, CEBRAP, n. 32, p. 111-118, mar. 1992. Disponível em: <http://novosestudos.org.br/v1/files/uploads/contents/66/20080625_entre_a_opiniao_e_o_estereotipo.pdf>. Acesso em: 03 mar. 17.

CANCLINI, N. G. Leitoras, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CHARMAZ, K. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Tradução de J. Elias. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CHARMAZ, K. Grounded Theory in the 21st Century: Applications for Advancing Social Justice Studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). The Sage Handbook of Qualitative Research. 2nd. ed. Thousand Oaks: Sage, 2000. p. 507-531.

CHAUÍ, M. S. Ideologia e Educação. Revista Educação e Sociedade, São Paulo: Cortez, n. 5, p. 245-257, jan. 1980.

FUNO, L. B. A. Teletandem: um estudo sobre identidades culturais e sessões de mediação da aprendizagem. 2015. 190 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2015. Disponível em: <http://www.teletandembrasil.org/site/docs/ANDREUXXXXDOUT.pdf>. Acesso em: 26 out. 2015.

GILHAN, B. Case Study Research Methods. London: Continuun, 2000.

LIPPMANN, W. Public opinion. New York: Free Press, 1965[1922].

ORLANDI, E. P. Cidade dos Sentidos. São Paulo: Pontes, 2004.

PEREIRA, M. E. Psicologia social dos Estereótipos. São Paulo: E.P.U, 2002.

PEREIRA, M. E.; MODESTO, J. G.; MATOS, M. D. Em direção a uma nova definição de estereótipos: teste empírico do modelo num primeiro cenário experimental. Psicologia e Saber Social, v. 1, n. 2, p. 201-220, 2012. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/psi-sabersocial/article/view/4899/3622>. Acesso: 05 mar. 17.

Published

2018-10-17

How to Cite

Funo, L. B. A. (2018). Stereotypes in Teletandem learning mediation sessions. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 47(2), 334–351. https://doi.org/10.21165/el.v47i2.2020

Issue

Section

Educação Linguística e Multiculturalismo