(Un) authorized autobiography: lyrical self and authorship in poems by Mia Couto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v47i3.1990

Keywords:

Mia Couto, Mozambican literature, poetry, authorship, lyrical self

Abstract

This paper aims to analyze some poems of the Mozambican writer Mia Couto, with focus on the relation between the lyrical self and empirical author, in order to verify the autobiographical co-incidences. In some poems, the lyrical self appears coincident with the real author, as in the texts dedicated to his father and to his wife. In others, there are points in common, but they are not assumed, leaving openings to interpretation. In this way, what is sought is not to determine the meanings of the poems and to delimit the interpretation by the autobiographical way simply, but to verify how the various instances of the voice work in the poems and, from there, to raise some characteristics of the poetic production of Mia Couto.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Everton Fernando Micheletti, Universidade de São Paulo

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa, Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.

References

AGUIAR E SILVA, V. M. de. Teoria da literatura. 6. ed. Coimbra: Almedina, 1984.

BAKHTIN, M. M. Estética da Criação Verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARROS, M. de. Livro das ignorãnças. Rio de Janeiro: Record, 1993.

BARTHES, R. A morte do autor. In: BARTHES, R. O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 57-64.

BORGES COELHO, J. P. E depois de Caliban? A história e os caminhos da literatura no Moçambique contemporâneo. In: GALVES, C.; GARMES, H.; RIBEIRO, F. R. (Org.). África-Brasil: Caminhos da língua portuguesa. Campinas: Ed. UNICAMP, 2009. p. 57-68.

BOURDIEU, P. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, M. de M.; AMADO, J. Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 1998. p. 183-191.

CABAÇO, J. L. A questão da diferença na literatura moçambicana. Via Atlântica, São Paulo: USP, n. 7, p. 61-69, 2004.

COMBE, D. A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e a autobiografia. Revista USP, n. 84, p. 112-128, dez./fev. 2009-2010.

COMPAGNON, A. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.

COUTO, M. Vagas e lumes. 2. ed. Alfragide: Caminho, 2015.

COUTO, M. Raiz de orvalho e outros poemas. 5. ed. Alfragide: Caminho, 2014.

COUTO, M. E se Obama fosse africano?: e outras interinvenções. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

COUTO, M. Tradutor de chuvas. Alfragide: Caminho, 2011.

COUTO, M. Terra sonâmbula. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

FOUCAULT, M. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 2002[1969].

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

NOA, F. As falas das vozes desocultas: a literatura como restituição. In: GALVES, C.; GARMES, H.; RIBEIRO, F. R. (Org.). África-Brasil: Caminhos da língua portuguesa. Campinas: Ed. UNICAMP, 2009. p. 85-100.

PESSOA, F. Autopsicografia. In: PASSONI, C. A. N. (Org.). As múltiplas faces de Fernando Pessoa. 2. ed. São Paulo: Núcleo, 1995.

REIS, C. O conhecimento da literatura: introdução aos estudos literários. 2. ed. Porto Alegre: Ed. PUC-RS, 2013.

Published

2018-10-17

How to Cite

Micheletti, E. F. (2018). (Un) authorized autobiography: lyrical self and authorship in poems by Mia Couto. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 47(3), 835–850. https://doi.org/10.21165/el.v47i3.1990

Issue

Section

Literatura Estrangeira