The fall of the mask by the unsaid in the linguistic discourse: Pacheco, according to the perlocutive act of Fradique Mendes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v47i3.1976

Keywords:

language, letter To Mr. E. Mollinet, speech acts

Abstract

The structure of a text directs its reading because it is a plot which threads are looped and forming a drawing. The letter To Mr. E. Mollinet, in the Correspondence of Fradique Mendes, by Eça de Queiroz (s/d), instigates the reader to look for theorists and theories. Our choice fell on Austin (1962) and Searle (1969). Their works, How to do things with words and Speech Acts, respectively, were the looks and the theory used to read the letter that enabled us to unmask it by the non-spoken language discourse, according to The Theory of Speech Acts. Austin's text consists of twelve readings that emphasize performative and constative verbs; the locutionary and perlocutionary acts present in ordinary language, grounded in analytical British philosophy. It seems to us to be the idea that language should be treated essentially as a source of action and not representation of reality. "I casually met Pacheco", is the source of Fradique Mendes' letter, answer to Mr. E. Mollinet. Thus the first traces of Pacheco's mask begin, so well-structured by the performative acts. According to Searle (1969, p. 16), "to take the text as a message is to take it as a text produced or issued."

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Author Biographies

Nelyse Apparecida Melro Salzedas, UNESP/Bauru

Graduada em Letras Neolatinas, pela PUC/São Paulo, 1952; doutora em Literatura, pela USP, 1973; livre-docente em Teoria Literária, pela UNESP/Assis, 1983; professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UNESP/Bauru, onde orienta alunos de mestrado e doutorado. Tem extensa experiência na área das Artes, com ênfase em Comunicação, Linguística e Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: artes, comunicação, leitura de textos verbais e não-verbais, e no campo da linguagem. O link para seu currículo Lattes é http://lattes.cnpq.br/2209143767198382.

Rivaldo Alfredo Paccola, UFVJM/Diamantina

Graduado em Letras pela ITE/Botucatu, 1974; em Pedagogia, pela UNIFAC/Botucatu, 1992; mestre em Comunicação pela UNESP/Bauru, 2002; doutor em Educação pela UNESP/Marília, 2012; Professor Adjunto da Faculdade Interdisciplinar em Humanidades da UFVJM/Diamantina, a partir de 2013; membro titular dos Programas de Pós-Graduação em Educação, e Ensino em Saúde da UFVJM, onde orienta alunos de mestrado. Tem experiência na área de Educação, atuando com os seguintes temas: princípios da educação e seus processos sócio-históricos; leitura; texto-imagem; cinema e imaginário; comunicação. O link para o currículo Lattes é http://lattes.cnpq.br/1039421006825500

References

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AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer. Tradução de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

DUCROT, O. Dire et ne pas dire. Paris: Hermann, 1972.

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SOUZA FILHO, D. M. A filosofia da linguagem de J. L. Austin. In: AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer. Tradução de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

Published

2018-10-17

How to Cite

Salzedas, N. A. M., & Paccola, R. A. (2018). The fall of the mask by the unsaid in the linguistic discourse: Pacheco, according to the perlocutive act of Fradique Mendes. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 47(3), 660–674. https://doi.org/10.21165/el.v47i3.1976

Issue

Section

Análise do Discurso