The recipient implied in the exhibition Biomas, from Catavento Cultural
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v47i3.1974Keywords:
scientific divulgation exposition, Catavento cultural e educacional, recipient, Bakhtin circleAbstract
The focus of this article is to present, from the linguistic discursive point of view, an analysis about the verbovisual utterances that composes the Biomas exposition, from Catavento Cultural e Educacional, in order to observe whom the expositive utterances are addressed to. For this purpose, the concept of recipient suggested by Bakhtin and his Circle will be used as basis. The preliminary results points that the construction of the verbovisual utterance of the Biomas exhibition considers an attending school recipient, more used to the subjects approached and conveys, yet, a praising entonation about the brazilian territory.Downloads
References
AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Marsa editora, 2004.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, M. Apontamentos. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 367-392.
BAKHTIN, M. Metodologia nas ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 393-410.
BAKHTIN, M. O problema do texto na linguística, na filosofia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 307-335.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoievski. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008[1963].
BAKHTIN, M./VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução do francês de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006[1929].
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimento. Campinas: Papirus, 1998.
CHELINI, M. J. E.; LOPES, S. G. B. Textos em museus de ciências: discurso científico, didático ou de divulgação? In: BENCHETRIT, S. F.; BEZERRA, R. Z.; MAGALHÃES, A. M. (Orgs). Museus e Comunicação: exposição como objeto de estudo. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2010.
CONTI, J. B. A geografia física e as relações sociedade-natureza no mundo tropical. In: PIANI, A.; CARLOS, A (Orgs.). Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto, 2001.
CORRÊA. R. L. Espaço: um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, P. C. C. G.; CORRÊA, R. L. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand, 2002.
GRILLO, S. V. C. Divulgação científica: linguagens, esferas e gêneros. 2013. 333 f. Tese (Livre-docência em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
MARANDINO, M. O Conhecimento Biológico nas Exposições de Museus de Ciências: análise do processo de construção do discurso expositivo. 2001. 434 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Vieira de Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2012[1928].
PADOVAN, T. L. Teoria crítica e indústria museal: reflexões contemporâneas para pensar as ciências e os museus do tempo presente. 2016. 384 f. Dissertação (Mestrado em Museologia) – Programa de Pós-graduação Interunidades em Museologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
SILVA, G.; AROUCA, M.; QUIMARÃES, V. As exposições de divulgação científica. In: MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C.; BRITO, F. (Orgs.). Ciência e público, caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência – Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2002.
STUDART, D. C.; ALMEIDA, A. M.; VALENTE, M. E. Pesquisa de público em museus: desenvolvimento e perspectivas. In: GOUVÊA, G.; MARANDINO, M.; LEAL, M. C. (Orgs.). Educação e museu: a construção social do caráter educativo dos museus de ciência. Rio de Janeiro: Access, 2003. p. 129-157.
VOLÓCHINOV, V. A construção do enunciado e outros ensaios. Tradução de João Wanderley Geraldi. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013[1930].
VOLÓCHINOV, V. Palavra na vida e a palavra na poesia. Introdução ao problema da poética sociológica. In: VOLÓCHINOV, V. A construção do enunciado e outros ensaios. Tradução de João Wanderley Geraldi. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013[1930].
LIVROS DIDÁTICOS CONSULTADOS PARA COMPARAÇÃO NA ANÁLISE:
Projeto Araribá: geografia/organizadora Editora Moderna; obra coletiva concebida, desenvolvida e produzida pela Editora Moderna; editor responsável Fernando Carlo Vedovate. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2010. (obra em 4 v. para alunos do 6º ao 9º ano. Componente Curricular: Geografia).
MORAES, P. R.; SILVA, P. L.; GARCIA, H. C. Geografia 1. Anglo: ensino livro-texto – São Paulo: Anglo, 2001. (Ensino médio).