Teacher planning from PNAIC/2013: revisiting studies on didactic sequences

Authors

  • Andréa Ramos de Oliveira Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Presidente Prudente. Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT) http://orcid.org/0000-0001-7998-4660
  • Ana Luzia Videira Parisotto Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Presidente Prudente. Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT) http://orcid.org/0000-0001-9786-745X

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v47i2.1928

Keywords:

sequência didática, PNAIC, planejamentos docentes

Abstract

This case study analyzes teaching plans of grade 3 teachers from two elementary schools in Birigui, São Paulo State, Brazil, which participate in PNAIC (National Pact for Learning to Read and Write at Proper Age). Based on the guidelines for didactic sequences (DSs) found in teacher education textbooks and research carried out by Dolz and Schneuwly (2004) and a study conducted by Bueno and Kleiman (in press) about the material distributed by MEC (Ministry of Education and Culture), this article discusses proposals for classroom activities and the teaching of mother tongue, assessing the incorporation of theories addressed by PNAIC into everyday teaching activities. Results indicate that the activities investigated do not constitute DSs; they are overly teacher-centered and greatly shaped and influenced by classroom textbooks. Therefore, it is suggested that teachers’ reflective attitude should be promoted as well as their continued education focusing on classroom work with textual genres in order to improve students’ reading and writing skills.

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Author Biographies

Andréa Ramos de Oliveira, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Presidente Prudente. Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT)

Supervisora de ensino em Birigui/SP, professora licenciada em Letras, com especialização no ensino de Língua Portuguesa pela UNICAMP, mestre em Educação pela UNESP-Presidente Prudente.

Ana Luzia Videira Parisotto, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Presidente Prudente. Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT)

É licenciada em Letras pela Faculdade de Ciências e Letras, Unesp/Assis (1990), onde cursou também o Mestrado e o Doutorado em Letras. Concluiu o Mestrado em 1999 e o Doutorado em 2004. Fez Pós-Doutorado na Faculdade de Ciências e Letras, Unesp/ Araraquara, 2015-2016. É docente e pesquisadora em RDIDP na Faculdade de Ciências e Tecnologia/Unesp, câmpus de Presidente Prudente. Atua no Departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Tem experiência na área de Letras, com ênfase no ensino de Língua Portuguesa. Sua pesquisa está concentrada principalmente nos seguintes temas: linguística, ensino da língua portuguesa, produção de texto, ensino de ortografia, leitura e formação do professor. É líder do Grupo de Pesquisa "Formação de Professores e Práticas de Ensino na Educação Básica e Superior".

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Published

2018-10-17

How to Cite

Oliveira, A. R. de, & Parisotto, A. L. V. (2018). Teacher planning from PNAIC/2013: revisiting studies on didactic sequences. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 47(2), 352–367. https://doi.org/10.21165/el.v47i2.1928

Issue

Section

Ensino de Língua Materna