Teachers of native and foreign language in technological society: current perspectives and market trends
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1742Keywords:
teacher, proofreader, Portuguese language, technologyAbstract
To spread the content presented in the mini course of the 64th GEL [Group of Linguistic Studies] Seminar, this text discusses the possibilities of performance for professionals of native and foreign language. Adult education, Brazilian sign language, educational technology, Portuguese for speakers of other languages in Brazil and abroad, the occupation in publishing houses and audiovisual media are among possible choices, not always in an exclusive way. This diversification suggests that the professional should set up strategies to achieve the goals for his own career. To conclude, the participants assess real jobs opportunities, considering the benefits offered in each particular case.
Downloads
References
ALMEIDA, J. J. F. de. Libras na formação de professores: percepções dos alunos e da professora. 2012. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina. Disponível em: <http://www.uel.br/pos/mestredu/images/stories/downloads/dissertacoes/2012/2012_-_ALMEIDA_Josiane_Junia_Facundo.pdf>. Acesso em: 14 ago. 2016.
ARAÚJO, U. F.; ARANTES, V. A. Comunidade, conhecimento e resolução de problemas: o projeto acadêmico da USP Leste. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009. p. 101-121.
BARTON, D.; LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. Tradução de Milton Camargo Mota. São Paulo: Parábola, 2015.
COSTA, A. B. de C. e. Letramento digital na educação básica de jovens e adultos. In: ALMEIDA, M. G. de; FREITAS, M. do C. D. (Org.). A escola no século XXI – v. 2 – Docentes e discentes na sociedade da informação. Rio de Janeiro: Brasport, 2012. p. 21-43.
DEMO, P. Outra universidade. 2010. Disponível em: <http://www.prograd.ufscar.br/PedroDemo_OutraUniversidade.pdf>. Acesso em: 18 ago. 2016.
GONÇALVES, M. G.; ROCHAEL, M. C. N. A importância da didática para a formação docente do ensino superior. In: Revista Científica da FEPI – Fundação de Ensino e Pesquisa de Itajubá. Itajubá. v. 7, 2015. p. 1-31. Disponível em: <http://www.fepi.br/revista/index.php/revista/article/view/253/142>. Acesso em: 18 ago. 2016.
HAAG, C. Diversidade brasileira. In: Revista FAPESP. São Paulo: Fapesp, jul. 2010. p. 86-89.
LEFFA, V. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN, H. I.; VANDRESEN, P. Tópicos em linguística aplicada: o ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1988. p. 211-236. Disponível em: <http://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/Metodologia_ensino_linguas.pdf>. Acesso em: 7 set. 2016.
MOITA LOPES, L. P. da. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: _____. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 85-107.
OLIVETTE, C. Estudo identifica profissões do futuro. In: O Estado de S. Paulo. São Paulo, 14 ago. 2016. Caderno de Empregos. p. 2.
PAIVA, V. L. M. de O. e. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras. In: JESUS, D. M. de; MACIEL, R. F. (Org.). Olhares sobre tecnologias digitais: linguagens, ensino, formação e prática docente. Campinas: Pontes, 2015. p. 21-34.
QUEVEDO, A. A inclusão de tecnologias digitais de informação e comunicação na prática pedagógica de professores do ensino superior. In: JESUS, D. M. de; MACIEL, R. F. (Org.). Olhares sobre tecnologias digitais: linguagens, ensino, formação e prática docente. Campinas: Pontes, 2015. p. 161-178.