Text: a definition search

Authors

  • Nelyse Apparecida Melro Salzedas Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Bauru, São Paulo http://orcid.org/0000-0002-5859-6391
  • Rivaldo Alfredo Paccola Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Diamantina, Minas Gerais http://orcid.org/0000-0002-2792-2748

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1726

Keywords:

text, context, text definition, text theories

Abstract

Our purpose is to discuss the various text definitions from the point of view of several authors, since there is not only one. Following the discussion of Enrique Bernardez (1982) from the point of view of text linguistics, we will enumerate the theorists who sometimes tend to pragmatic (Schmidt, Hartmann, Galperin, Fonseca/Fonseca and Kozevniková); sometimes to structuralism (Sakov); sometimes to textema (Agricola); sometimes coalescing linguistic and pragmatic points, linguistic activity and socio-communicative (Isenberg and Vichweger); sometimes to social communicative situation (Hausenblas); sometimes to the situational context (Revzin). Seeing the text is not an immediately given entity, to understand the conditions of production and reception, we were seeking a narrated experience in the work of Leal (1993) Fala maria favela, where the context is crucial for its realization. For this, Silva (2010) points out the context as a "set of circumstances in which you insert a text". Thus, we conclude that the text is a fundamentally communicative language unit, product of human verbal activity, which always has a social character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nelyse Apparecida Melro Salzedas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Bauru, São Paulo

Graduada em Letras Neolatinas, pela PUC/São Paulo, 1952; doutora em Literatura, pela USP, 1973; livre-docente em Teoria Literária, pela UNESP/Assis, 1983; professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UNESP/Bauru, onde orienta alunos de mestrado e doutorado. Tem extensa experiência na área das Artes, com ênfase em Comunicação, Linguística e Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: artes, comunicação, leitura de textos verbais e não-verbais, e no campo da linguagem. O link para seu currículo Lattes é http://lattes.cnpq.br/2209143767198382.

Rivaldo Alfredo Paccola, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Diamantina, Minas Gerais

Licenciado em Letras pela ITE/Botucatu, 1974; bacharel em Direito pela FKB/Itapetininga, 1981; Licenciado em Pedagogia pela UNIFAC/Botucatu, 1992; Mestre em Comunicação pela UNESP/Bauru (2002); Doutor em Educação pela UNESP/Marília (2012); Professor Adjunto da Faculdade Interdisciplinar em Humanidades da UFVJM, Departamento de Pedagogia; Professor do PPG em Educação da UFVJM, onde orienta alunos de mestrado. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em princípios da educação, discurso pedagógico, leitura, texto-imagem, cinema e imaginário, comunicação. O link para seu currículo Lattes é http://lattes.cnpq.br/1039421006825500

References

AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer. Tradução de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médica, 1990.

BARTHES, R. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2002.

BERNÁRDEZ, E. Introducción a la lingüística del texto. Madrid: Espasa-Calpe, 1982.

CARRETER, F. L. Diccionario de Términos Filológicos. Madrid: Editorial Gredos, 1953.

DUBOIS, J. et al. Dicionário de Linguística. Tradução de Frederico Pessoa de Barros et al. São Paulo: Cultrix, 1978.

FONSECA, F. I.; FONSECA, J. Pragmática, linguística e ensino de português. Coimbra, Almedina, 1977.

FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

ISENBERG, H. Riflessioni sulla teoria del testo. In: CONTE, M.-E. La lingüística testuale. Milão: Feltrinelli Economica, 1977. p. 66-85.

KERBRAT-ORECCHIONI, C. L'énonciation de la subjectivité dans le langage. Paris: Armand Colin, 1980.

LEAL, A. Fala maria favela: uma experiência criativa de alfabetização. 12. ed. São Paulo: Ática, 1993.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PECHÊUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução de Eni Pulcinelli Orlandi. Campinas: Pontes, 1997.

PETÖFI, J. S. Text-grammars, text-theory and the theory of literature. Poetics: Journal of Empirical Research on Literature, the Media and the Arts, v. 2, Issue 3, p. 36-76, 1973.

REVZIN, I. I. On the continuous nature of the poetic semantics. Poetics: Journal of Empirical Research on Literature, the Media and the Arts, v. 3, Issue 2, p. 21-26, 1974.

ROSENTAL, D. E.; TELENKOVA, M. A. Slovar Trudnostei Russkogo Yazika (Dictionary of Difficult Words in the Russian Language). Moskow: Prosveshenie, 1984.

SCHMIDT, S. J. Linguística e teoria do texto. São Paulo: Pioneira, 1978.

SEARLE, J. R. Os actos de fala. Coimbra: Almedina, 1984.

SILVA, V. M. de A. e. As humanidades, os estudos culturais, o ensino da literatura e a política da língua portuguesa. Coimbra: Almedina, 2010.

TODOROV, T. O texto. In: DUCROT, O.; TODOROV, T. Dicionário enciclopédico das ciências da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1998, p. 267-271.

VAN DIJK, T. A. Théorie de la littérature. Paris: Picard, 1981.

Published

2017-11-21

How to Cite

Salzedas, N. A. M., & Paccola, R. A. (2017). Text: a definition search. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(3), 1027–1040. https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1726

Issue

Section

Linguística Textual