About the language and speech dichotomy and errors in the language acquisition process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1696

Keywords:

language acquisition, errors in the child’s speech, Saussure

Abstract

Saussure’s framework (1972, 2002) has been pointed as an important theoretical reference to reflect about language acquisition process, especially for interactionist researchers, who elect the error as preferential data analysis. Since De Lemos (2002) proposal, there is a need to show how the children are submitted to language, in instances that enable their constitution as speaking subjects. The objective here is to reflect on some errors in Brazilian children speech, which concerns the lexical acquisition, taking into account the controversial dichotomy between language and speech in Saussure. This author affirms that it is listening to others that we "learn" the mother tongue. The errors discussed here allowed surprising the pulsation of language in the child's speech during the language acquisition process; in other words, in the language functioning uninterrupted game and its effects, which emphasize the indissociability between language and speech.

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Author Biography

Irani Rodrigues Maldonade, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil

Graduada em Fonoaudiologia (bacharelado) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1984) e graduada em Linguística (bacharelado) pela Universidade Estadual de Campinas (1986). Mestre em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Ambos os trabalhos foram desenvolvidos na área de Aquisição da Linguagem sob o prisma do interacionismo. Participou como professora PRODOC/CAPES (2006/2008) junto ao Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana da Universidade Federal de Santa Maria, RS. Fez pós-doutorado no Departamento de Linguística do IEL/Unicamp, desenvolvendo projeto de pesquisa que tematizava não só o erro, mas também a autocorreção na fala da criança, na sua relação com a língua/linguagem. Tem experiência na área de Fonoaudiologia - especialmente em clínica de linguagem e saúde coletiva e na área de Linguística - principalmente em Aquisição da Linguagem (oral e escrita). É docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da FCM/UNICAMP atuante na graduação do curso de Fonoaudiologia, na Residência Multiprofissional e na Pós-Graduação em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação da FCM/UNICAMP, atuando na área de Linguagem.

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Published

2017-11-21

How to Cite

Maldonade, I. R. (2017). About the language and speech dichotomy and errors in the language acquisition process. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(2), 482–492. https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1696

Issue

Section

Aquisição de Linguagem: L1