Grammar teaching in the first years of elementary school

Authors

  • Ana Luzia Videira Parisotto Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1627

Keywords:

mother tongue teaching, grammar teaching, teacher education

Abstract

This article presents the results derived from a larger, ongoing CNPq-funded research project that aims to raise the debate on teacher education and mother tongue teaching, in order to understand the difficulties daily faced by schoolteachers and make contributions to overcome school failure. Teachers from twenty-two elementary schools in Presidente Prudente, Brazil, participate in this qualitative research. This article focuses on the data related to grammar teaching. The results indicate that schoolteachers need to be aware that the teaching of grammar can also happen through activities of reading, writing or rewriting texts produced by their elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. de. O que é um estudo de caso qualitativo em Educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013.

ANTUNES, I. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

______. Gramática contextualizada: limpando o 'pó das ideias simples'. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BORTONI-RICARDO, S. M.; MACHADO, V. R.; CASTANHEIRA, S. F. Formação do professor como agente letrador. São Paulo: Contexto, 2010.

FRANCHI, C. Mas o que é mesmo "gramática"? In: POSSENTI, S. (Org.). Mas o que é mesmo "gramática"? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

GERALDI, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

______. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2005.

KLEIMAN, A. B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

LAJOLO, M. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, R. (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: mercado Aberto, 1982.

MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Ed., 1999.

MATTOS E SILVA, R. V. "O português são dois...": novas fronteiras, velhos problemas. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

NEVES, M. H. M. Texto e gramática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

______. Gramática na escola. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2001.

PERINI, M. A. Sofrendo a gramática. São Paulo: Ática, 2000.

POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. 2. ed. Campinas: São Paulo: Mercado de Letras, 2012.

RINALDI, R. P.; PARISOTTO, A. L. V. Desenvolvimento profissional de professores e formadores da educação básica: primeiras aproximações. Revista Teias, v. 14, n. 31,

p. 180-202, mai./ago. 2013.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2008.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Rio de Janeiro: PUC, 1999.

______. Saberes docentes e formação profissional. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

Published

2017-11-21

How to Cite

Parisotto, A. L. V. (2017). Grammar teaching in the first years of elementary school. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(2), 540–549. https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1627

Issue

Section

Ensino de Língua Materna