The steps of meaning construction by children and their interlocutors in an enunciative scenary

Authors

  • Suzana Rosa de Almeida Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Juliana Perez Kiihl Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1573

Keywords:

Theory of Enunciative Operations, process of meaning building language acquisition

Abstract

The action of building the meaning of a word is not finished in a settled reference with only one meaning, (LURIA, 1986). The Theory of Enunciative Operations agrees with this idea, claiming the non-existence of previous meanings before the act of enunciating. (CULIOLI, 1990; DE VOGÜÉ; FRANCKEL; PAILLARD, 2011). The main goal of this article is to analyze the language and contextual resources used by children to stabilize the meaning of a word. As research corpus, we will analyze the enunciative scenario of two children, in which the data belong to the Banco de dados NALíngua [NALíngua Database] (CNPq/UNESP-FCLar), coordinated by Del Ré. On one hand, the analysis focuses on the playful interactions involving children’s questioning order to build the meaning, and, on the other hand, on the interlocutor’s questions on how children brought up meaning during the interactions. The analysis focuses on the playful interactions involving children’s questionings in order to build the meaning and an interlocutor leading the children to comprehend the meaning they brought up during the interaction situations. As a result we intend to show the existence of a contextual game in which the children, in general, build the meanings of the words and indicate their first creative steps in the adjustable movement of language itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, S. R. de. O brincar e seus tons: reflexos do lúdico no processo de aquisição da linguagem. 2015. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência) – Universidade Federal de São Paulo, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Guarulhos, 2015.

BECHARA, E. (Org.). Dicionário escolar da Academia Brasileira de Letras. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2011.

BENVENISTE, E. Vista d' olhos sobre o desenvolvimento da linguística. In: Problemas de linguística geral. Tradução de Maria da Glória Novak e Maria Luísa Neri, revisão de Isaac Nicolau Salum. São Paulo: Ed da Universidade de São Paulo, 1976.

BEZERRA, P. Prólogo do Tradutor. In: VIGOTSKI, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010. p. VII-XIV.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’énonciation: formalisation et opérations de repérage. Paris: Ophrys, 1990.

CULIOLI, A.; NORMAND, C. Onze rencontres sur le langage et les langues. Paris: Ophrys, 2005.

DE VOGUÉ, S.; FRANCKEL, J. J.; PAILLARD, D. Prefácio. In: DE VOGUÉ, S. et al. Linguagem e enunciação: representação, referenciação e regulação. São Paulo: Contexto, 2011.

DEL RÉ, A. A criança e a magia da linguagem: um estudo sobre o discurso humorístico. 2003. 264 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

FRANCKEL, J. J.; PAILLARD, D. Aspectos da Teoria de Antoine Culioli. Tradução de Daniel Costa da Silva. Organon: Porto Alegre, 2006. Disponível em: . Acesso em: 09 jul. 2016.

LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Artmed, 1986.

ROMERO, M. Um possível diálogo entre a teoria das operações enunciativas e a aquisição: identidade semântica e produtividade discursiva. Alfa, São Paulo, v. 54, n. 2, p. 475-503, 2010.

______. Epilinguismo: considerações acerca de sua conceitualização em Antoine Culioli e Carlos Franchi. ReVEL, v. 9, n. 16, p. 152-163, 2011.

VYGOTSKY, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

YAGUELLO, M. Ah, dedica-se à linguística! In: YAGUELLO, M. Alice no país da linguagem: para compreender a linguística. Lisboa: Editorial Estampa, 1991.

Published

2017-11-21

How to Cite

Almeida, S. R. de, & Kiihl, J. P. (2017). The steps of meaning construction by children and their interlocutors in an enunciative scenary. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(2), 457–468. https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1573

Issue

Section

Aquisição de Linguagem: L1