Analysis of a textual production proposal in EJA – Mundo do Trabalho [EJA – World of the Work] didactic material
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1571Keywords:
textual production, didactic material, dialogism, Youth and Adults EducationAbstract
This paper aims to analyze a textual production proposal in EJA– Mundo do Trabalho [EJA – World of the Work] didactic material, which was elaborated especially for the Youth and Adults Education. This material has been largely used in public schools in the state of São Paulo. The analysis uses dialogism, a Bakhtin’s concept, to explore with what writing conceptions and textual production teaching conceptions the material dialogues.Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BONINI, A. Metodologias do ensino de produção textual: a perspectiva da enunciação e o papel da psicolinguística. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 23-47, 2002.
CORREA, M. G. Reflexões sobre o trabalho de Bakhtin e sua relação com o ensino da escrita. In: OSORIO, E. M. (Org.). Mikhail Bakhtin: Cultura e Vida. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
GINZBURG, C. Mitos, Emblemas, Sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
MARCHEZAN, R. C. Diálogo. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: Outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2010.
RODRIGUES, R. H. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem de Bakhtin. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Desenvolvimento Econômico, Ciência e Tecnologia (SDECT). Educação de Jovens e Adultos (EJA) – Mundo do Trabalho: Arte, Inglês e Língua Portuguesa: 7º ano/2º termo do Ensino Fundamental. São Paulo, 2012. Disponível em: <http://www.ejamundodotrabalho.sp.gov.br/Conteudo.aspx>. Acesso em: 15 out. 2015.