What can this language do? A refl ection on beliefs that emerge in Teletandem interactions
Keywords:
Teletandem, Beliefs, Critical Language AwarenessAbstract
The virtual context of Teletandem for teaching and learning languages is a fruitful environment in which a system of beliefs and values emerge, affecting, directly, the process. The present study aims to investigate this belief system, from the theoretical framework of Critical Discourse Analysis. The research has been guided by the following questions: a) how beliefs about teaching and learning language process are refl ected in the speeches made by Brazilian interacting during mediation sessions; b) what are the implications of that belief system for the process; c) how we can identify the levels of Critical Language Awareness among participants concerning to their own beliefs. Data analysis allows establish a relationship between this belief system, refl ected in the discourses produced by the interacting during Teletandem sessions, and the effectiveness of the process, reinforcing the importance of the role of mediator.
Downloads
References
ALANEN, R. A socialcultural approach to young learner’s beliefs about language learning. In: KAJALA, P.; BARCELOS, A. M. F. (Org.). Beliefs about SLA: new research approaches. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher, 2003. p. 55-85.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. de. Maneiras de credenciar-se na área de ensino de português a falantes de outras línguas. In: ALMEIDA FILHO, J. C. P. de; CUNHA, M. J. C. Projetos iniciais em português para falantes de outras línguas. Brasília, DF: EdUnB; Campinas, SP: Pontes, 2007. p. 33-37.
BARCELOS, A. M. F. Refl exões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. ALAB – Associação de Linguística Aplicada do Brasil, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, 2007. p. 109-138.
CRYSTAL, D. Language and the Internet. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
FAIRCLOUGH, N. Language and Power. Londres e Nova York: Longman, 2001.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis. Londres e Nova York: Longman, 1995.
FAIRCLOUGH, N. Critical Language Awareness. Londres: Longman, 1992.
GNERRE, M. Linguagem, poder e discriminação. In: GNERRE, M. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1985. p. 3-24.
GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Paradigmatic Controversies, Contradictions and Emerging Confl uences. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Ed.) The Sage Handbook of Qualitative Research. 3. ed. New York: Sage, 2005. p. 191-215.
KRESS, G. Linguistic Processes in Sociocultural Practice. Oxford: Oxford University Press, 1989.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 1986.
MARCUSCHI, L. A. O hipertexto como um novo espaço de escrita em sala de aula. Linguagem e Ensino, v. 4, n. 1, p. 79-111, 2001.
MEY, J.L. Whose Language? A Study in Linguistic Pragmatics. Amsterdam: John Benjamins, 1985.
NEGUERUELA-AZAROLA, E. Belief as a conceptualizing activity: a dialectical approach for the second language classroom. System, n. 39, p. 359-369, 2011.
OSÓRIO, P.; ITO, I. M. A teoria linguística da Análise Crítica do Discurso e o manual didático de PLE. In: OSÓRIO, P.; MEYER, R. M. (Org.). Português segunda língua e língua estrangeira. Lisboa: Lidel, 2008. p. 85-107.
PAJARES, M. F. Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, v. 62, n. 3, p. 307-332, Autumn 1992.
PURCELL-GATES, V. Research for the 21st century: a diversity of perspectives among researches. Language Arts, v. 72, n. 1, p. 56-60, 1995.
RAMOS, K. A. H. P. Implicações socioculturais do processo de ensino de português para falantes de outras línguas no contexto virtual do Teletandem. Estudos Linguísticos, São Paulo, n. 42, v. 2, p. 731-742, maio-ago. 2013.
RAMOS, K. A. H. P. O ensino de Português Língua Estrangeira no contexto virtual do Teletandem: aspectos linguístico-discursivos. Estudos Linguísticos, São Paulo, 41 (2): p. 539-552, maio-ago 2012.
RESENDE, V. M.; RAMALHO, V. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes, 2011.
RESENDE, V. M.; RAMALHO, V. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006.
RESENDE, V. M.; RAMALHO, V. Análise de discurso crítica – do modelo tridimensional à articulação entre as práticas: implicações teórico-metodológicas. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 5, n. 1, p. 185-207, 2004.
TELLES, J. A. Ensino e aprendizagem de línguas em tandem: princípios teóricos e perspectivas de pesquisa. In: TELLES, J. A. (Org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas, SP: Pontes, 2009.
TELLES, J. A. Teletandem Brasil: línguas estrangeiras para todos. Projeto apresentado ao CNPq no 061/2005 (Seleção pública de projetos de pesquisa nas áreas de Ciências Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas). Assis: Unesp – Faculdade de Ciências e Letras, Departamento de Educação, 2006.
TELLES, J. A. “É pesquisa, é? Ah, não quero, não, bem!” Sobre a pesquisa acadêmica e sua relação com a prática do professor de línguas. Linguagem e Ensino, v. 5, n. 2, 2002 p. 91-116.
TELLES, J. A.; MAROTI, F. A. Teletandem: crenças e respostas dos alunos. In: PINHO, S. Z.; SAGLIETTI, J. R. O. C. Núcleos de ensino da UNESP: artigos dos projetos realizados em 2006. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008.
TELLES, J.A.; VASSALO, M.L. Foreign language learning in-tandem: Teletandem as na alternative proposal in CALLT. The ESPecialist, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 189-212, 2006.
VASSALO, M. L. Relações de poder em parcerias de Teletandem. Tese (Doutorado) – São José do Rio Preto: Ibilce/Unesp, 2010.
VASSALLO, M.L.; TELLES, J.A. Foreign language learning in-tandem: Theorical principles and research perspectives. The ESPecialist, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 83-118, 2006.