Indigenous Languages Literate Disciplinarization in Southern Brazil: a Discursive Approach

Authors

  • Carlos Maroto Guerola Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Keywords:

Linguistic policy, Indigenous school, Language teaching-learning, Critical discourse analysis

Abstract

This paper seeks to raise some discursive representations by some Guarani, Kaingang and Xokleng/Laklãnõ scholars about the current situation of indigenous languages teaching and learning in the schools of their communities. Through the identifi cation of the dialogic threads that bind the practices and discourses of indigenous differentiated school to the metadiscursive regimes heirs to the legacy of European philology, to the signifi cance that literacy learning gained with the development of capitalist industrialization in Brazil during 20th century, and to the graphocentric perspective of language policy, the data analysis points out to the literate disciplinarization of Guarani, Kaingang and Xokleng/Laklãnõ languages, i.e. the reduction of the school sociodiscursive practices through those languages to specifi c spaces and times, in school activities that chiefl y focus on the reading and writing of those languages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofi a da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, M. Questões de Literatura e de Estética: a teoria do romance. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 2002.

BRASIL. Ministério da Justiça. Ministério da Educação. Portaria Interministerial MJ/MEC N. 559, de 16 de abril de 1991. In: MAGALHÃES, Edvard Dias (Org.). Legislação Indigenista Brasileira e normas correlatas. 3. ed. Brasília: Funai/CGDOC, 2005. p. 523-526.

BRITO, L. P. L. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. Campinas, SP: Mercado de Letras; ALB, 2002.

CALVET, L. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola, IPOL, 2007.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in Late Modernity. Edinburgh: Edinburgh UP, 1999.

ERICKSON, F. Qualitative Methods. In: LINN, R.; ERICKSON, F. Quantitative Methods Qualitative Methods: A Project of the American Educational Research Association. Londres; Nova Iorque: Macmillan Publishing Company, 1990.

ERRINGTON, J. Colonial Linguistics. Annu. Rev. Anthropol., n. 30, p. 19-39, 2001.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

FRANCHETTO, B. A guerra dos alfabetos: os povos indígenas na fronteira entre o oral e o escrito. Mana [online]. v. 14, n. 1, 2008, p. 31-59. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/mana/v14n1/a02v14n1.pdf>. Acesso em: 29 set. 2015.

GARCÍA, O. Bilingual Education in the 21st Century: a global perspective. Malden, MA and Oxford: Basil/Blackwell, 2009.

GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. 3. ed. Cascavel, PR: Assoeste, 1984.

GUEROLA, C. M. “Às vezes tem pessoas que não querem nem ouvir, que não dão direito de falar pro indígena”: a reconstrução intercultural dos direitos humanos linguísticos na escola Itaty da aldeia guarani do Morro dos Cavalos. Florianópolis, 2012. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100529>. Acesso em: 29 set. 2015.

HEATH, S. B; STREET, B. On Ethnography: Approaches to Language and Literacy Research. New York: Teachers College Press, 2008.

MAGALHÃES, E. D (Org.). Legislação Indigenista Brasileira e normas correlatas. 3 ed. Brasília: FUNAI/CGDOC, 2005.

MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. Disinventing and Reconstituting Languages. In: MAKONI, Sinfree; PENNYCOOK, Alastair (Eds.) Disinventing and Reconstituting Languages. Clevedon: Multilingual Matters, 2006. p. 1-41.

SANTOS, S. C. Educação e sociedades tribais. Porto Alegre, RS: Movimento, 1975.

SOARES, M. Português na escola - história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, 2002. p. 155-177.

SOUSA SANTOS, B. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideu: Trilce, 2010.

TESTA, A. Q. Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya. Educação e Pesquisa. v. 34, n. 2, 2008, p. 291-307. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v34n2/06.pdf>. Acesso em: 29 set. 2015.

TESTA, A. Q. Palavra, sentido e memória: educação e escola nas lembranças dos Guarani Mbyá. São Paulo, 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-25092009-162947/pt-br.php>. Acesso em: 16 fev. 2016.

Published

2016-03-06

How to Cite

Maroto Guerola, C. (2016). Indigenous Languages Literate Disciplinarization in Southern Brazil: a Discursive Approach. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(2), 559–573. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/994

Issue

Section

Educação Linguística e Multiculturalismo